Aarhus Universitets segl

Evaluering: Lynevaluering af undervisning

Kort beskrivelse

Denne aktivitet kan bruges som en hurtig evaluering, hvor hver studerende skriver pointer op på post-its. De studerendes pointer bliver udgangspunktet for en dialog mellem dig som underviser og dine studerende omkring undervisningen og de studerendes udbytte af den.

Motivation for aktiviteten og ønsket udbytte

Aktiviteten bidrager til, at de studerendes stemmer bliver hørt i forhold til undervisningen. Forventningsafstemning og evaluering er essentielt for god undervisning, men det kan nemt tage for meget tid og udvikle sig i en ukonstruktiv retning. Lynevaluering kan bruges som udgangspunkt for dialog eller som en hurtig tester af stemningen omkring undervisningen, som du som underviser herefter kan arbejde videre med.  

Udfør aktiviteten  

  • Du skal som underviser starte med at fortælle de studerende, at du gerne vil høre lidt om deres tanker om, hvordan undervisningen fungerer for dem.
  • Det er vigtigt, at du som underviser eksplicit fortæller, hvad du gerne vil have, de studerende skal evaluere på - er det undervisningsformen, indholdet eller noget helt andet?
  • De studerende får hver to post-its. På den ene skal de skrive noget, som de synes, fungerer rigtig godt i undervisningen. På den anden skal de skrive noget, som de synes, der kunne forbedres. De må bruge 5 minutter på aktiviteten.
  • Du skal samle alle post-its sammen. Tag dem med hjem, læs dem og følg efterfølgende op på det sammen med de studerende.

Variationsmuligheder

  • Hvis du bruger aktiviteten i starten eller i midten af et semester, kan det være en god idé at følge op på evalueringen i plenum, så de studerende får mulighed for at uddybe deres post-its. På denne måde kan aktiviteten anvendes som en forventningsafstemning i forhold til resten af semestret.

  • Du kan udvide aktiviteten med en Delphi-aktivitet, hvilket betyder, at i stedet for at indsamle post-its efter aktiviteten, skal de sendes rundt mellem de studerende. Hvis de er enige i det udsagn, der står på post-it’en, skal de sætte en streg. Hvis de er uenige sender de den blot videre.
  • Aktiviteten kan også bruges til at teste forståelsen af et emne, hvis du i stedet for en evaluering beder de studerende om at skrive dagens vigtigste pointe på én seddel samt en anden seddel med ét spørgsmål til noget, som de stadig synes er uklart. Herefter hænger du alle pointerne op på tavlen og snakker med de studerende om dem i plenum.  

Aktiviteter

    Praksiseksempler


      Du skal bruge:

      • Post-it's.
      • Kuglepenne, tusher eller blyanter.

      Værd at overveje:

      • Vil du bruge aktiviteten efter hvert semester eller efter hver undervisningsgang?