Aarhus Universitets segl

Det gode samarbejde: Underviser og instruktor​

Kort beskrivelse

Hvis du som underviser supplerer din undervisning med instruktorundervisning, er det vigtigt at du fra start rammesætter instruktorundervisningen sammen med din instruktorer. Disse konkrete trin og råd kan bidrage til et velfungerende samarbejde mellem dig og dine instruktorer. 

Motivation for aktiviteten og ønsket udbytte

Ved at følge disse trin og råd skaber du et ligeværdigt og velfungerende samarbejde mellem dig som underviser og dine instruktorer. Et ligeværdigt og velfungerende samarbejde med instruktorerne øger udbyttet af instruktorundervisningen for både dig som underviser, for instruktorerne og for de studerende.

Udfør aktiviteten

  • Du skal som underviser skaffe et passende antal instruktorer til størrelsen af holdet i instruktorundervisningen.

    • Hvis du skal ansætte flere instruktorer, kan du med fordel både ansætte instruktorer med og uden undervisningserfaring. På denne måde kan de supplere hinanden.

  • Når du har ansat instruktorerne, er det vigtigt, at du sætter klare rammer for, hvad du forventer af dem og deres undervisning. På den måde undgår I misforståelser og uenigheder.

    • Påpeg, at instruktorerne ikke er undervisere, og at de derfor ikke skal vide alt. De kan altid komme til dig som underviser med spørgsmål generelt og fra instruktorundervisningen.

    • Det kan være vigtigt også at give instruktorerne frihed i forhold til forløbet. Det kan være motiverende for dem at have ansvar og fri mulighed for at planlægge undervisningen.

  • Herefter er det vigtigt, at I indgår i et samarbejde, og at dine instruktorer ligeledes føler, at der reelt er et samarbejde mellem jer.

    • Brug derfor ‘vi’ om dig selv og instruktorerne for at understrege dette samarbejde.

    • Hav et tæt samarbejde om instruktorundervisningen, så I alle sammen er enige om, hvad formålet er, og hvordan I skal opnå det.

    • Indrøm fejl og mangler som underviser, og  undergrav aldrig instruktorernes status.

  • Sørg for at arrangere jævnlige opfølgningsmøder, hvor I taler om, hvordan det går med instruktorundervisningen, instruktorerne og de studerende. På den måde kan du hurtigt opspore og bearbejde potentielle problemer.

Variationsmuligheder

  • Du kan i begyndelsen af jeres samarbejde lave en kort refleksionsaktivitet, hvor instruktorerne reflekterer over rollen som instruktor og kursets undervisningsmetoder og -mål. På den måde har du noget konkret at forholde dig til, når du skal sætte rammerne for forløbet, og du kan hurtigt forventningsafstemme med instruktorerne.


Værd at overveje:

  • Skal instruktorerne deltage i din undervisning som en del af deres forberedelse?

  • Hvad forventer du, at de studerende skal få ud af instruktorundervisningen?