Når de studerende skal udarbejde en elevatortale, bliver de bevidste om, hvordan de klart, struktureret og præcist præsenterer sig selv og deres faglighed. En elevatortale er en præsentation af, hvem man er, hvad man kan, og i nogle tilfælde hvad man vil. Det er altså en tale, der opsummerer ens kompetencer og værdi.
Baggrunden for en elevatortale er tanken om en situation, hvor de studerende befinder sig sammen med direktøren for den virksomhed, de drømmer om at arbejde i - eksempelvis hvis de begge skal med samme elevator. En sådan præsentation er en klar fordel at kunne levere til jobsamtalen eller netværksmødet. Aktiviteten egner sig dog ikke blot til at få karriere- og relevansperspektivet ind i undervisningen. Den opøver også de studerendes kompetencer i at fjerne mest mulig støj fra deres kommunikation, hvilket kan bruges i eksamenssituationer og i undervisningen generelt.
Kort: De studerende skal bruge mellem 30 og 60 sekunder.
Præcis og relevant: De skal gå lige til sagen og være opmærksomme på, hvem deres tale retter sig mod.
Forståelig: De skal bruge deres normale talesprog.
Autentisk: Talen skal udtrykke deres værdier og positionere dem bedst muligt i forhold til deres professionelle profil.
Derefter skal de studerende i grupper á 3-4 øve deres elevatortaler.
Ved første gennemløb skal elevatortalen vare 1 ½ minut (de studerende skal selv tage tid). Efter første omgang feedback skæres der 15 sekunder af tiden. Denne proces gentages yderligere to gange - det vil sige, at den studerende til sidst giver en skarp og præcis elevatortale på 45 sekunder.
Gruppen giver en afsluttende feedback på talen.
Processen gentages indtil alle gruppemedlemmer har øvet deres elevatortale og fået feedback.