De studerende skal omsætte fagets abstrakte læringsmål til konkrete kompetencer ved at omformulere studieordningens faglige mål. På denne måde kan de studerende arbejde med fagets videns-, færdigheds- og kompetencemål, og knytte disse til konkrete kompetencer, de har opnået i faget og som de kan bruge fremadrettet i deres studie såvel som erhvervsrettede karriere.
Ved at omsætte abstrakte faglige mål til konkrete kompetencer, kan de studerende få øget indsigt i, hvordan faget har bidraget til deres læring og udvikling. Dette kan bidrage til en øget forståelse for fagets relevans, og herunder fremme de studerendes refleksionsniveau i forhold til fagets teori. Gennem de studerendes fælles refleksion, kan der opnås øget afklaring med, hvordan det, de lærer i faget, kan hjælpe dem videre frem i deres studie såvel som erhvervsrettede karriere.
Aktiviteten kan også udføres, uden øvelsesarket cirkulerer. I så fald kan de studerende arbejde i grupper af to eller tre, og stadig arbejde sig igennem alle de udvalgte faglige mål. I så fald er det en fordel, at du som underviser samler op i plenum.
Aktiviteten kan udføres ved, at de studerende sidder i par og udfylder det første faglige mål, og derefter lader arket cirkulerer.