Evaluering

Overvej som underviser

Evaluering har til formål at udtrykke forholdet mellem det mål, du sætter for de studerendes læring og det faktiske resultat. Du kan bruge evalueringsresultaterne til at planlægge din undervisning, så det fremadrettet tager højde for mellemrummet mellem mål og resultat. På denne måde kan du forbedre undervisningens kvalitet. Evalueringen giver de studerende medbestemmelse og kan engagere dem dybere i deres egen læringsproces.

  

Studenterevalueringer står mellem mål og resultat

Begrebet evaluering betyder generelt at udtrykke værdien og en kvalitativ vurdering af noget. Studenterevaluering skal analysere og kommentere på, hvordan mål og resultater er koblet til hinanden i undervisningen eller en læringsproces. Evalueringen har til formål at fortolke forholdet mellem de forventede og de faktiske resultater. Der er tre centrale begrundelser for at gennemføre studenterevaluering:

  1. At give studerende mulighed for at komme med feedback på undervisningen og fremme studerendes engagement gennem medbestemmelse.
  2. Systematisk evaluering kan give underviseren nyttig information, som kan anvendes til forbedringer af undervisningens kvalitet og motivere dig som underviser til at gøre dit bedste ved hver undervisningsgang.
  3. Data fra evalueringerne kan anvendes som støtte for beslutninger for udviklingen af kurserne og  uddannelserne som helhed.

    Vælg evalueringsform til dit formål

    Evalueringsformen har stor effekt på resultaterne, og det er derfor vigtigt, at du som underviser er klar over formålet med evalueringen.
    Du kan vælge at bruge summative evalueringer, der giver en vurdering af den læring, som de studerende har tilegnet sig og undervisningsforløbet som helhed. Summative evaluering fungere som et mål på, hvad de studerende tidligere har lært. Du kan også vælge at bruge formative evalueringer, der har til formål at fremme og forme fremtidig læring. Den formative evalueringsform har vist sig at have positive effekter på indsatsen og læringsprocessen hos de studerende.

    Fokus på en god evalueringspraksis

    En god evalueringspraksis tager højde for forskellige dimensioner og skaber overensstemmelse mellem viden, værdier, anvendelse og evalueringsgenstanden.

    Det skal gøres klart, hvordan viden samles og fremstilles. Det skal overvejes hvem af de involverede parter, der udvælger værdigrundlaget for evalueringen for at skærpe kravene til evalueringen. Der skal både være opmærksomhed på evalueringsresultaterne, og på hvordan evalueringsprocessen kan anvendes i praksis. Det skal desuden gøres klart, hvad der evalueres på: evalueringsgenstanden kan være mange ting, så rammerne skal være klare.

    Faktorer uden for underviserens kontrol

    Studenterevalueringer kan være negative, men dette er ikke ensbetydende med, at kurset eller underviseren er dårlig. Der kan være mange forklaringer på dette, og evalueringerne skal vurderes ud fra den rette kontekst, hvor man trækker nogle overordnede konklusioner ud af evalueringsresultaterne.

    På trods af at du har en evalueringspraksis med klare rammer, kan evalueringsresultaterne være rettet mod faktorer udenfor din kontrol. Du må derfor som underviser efterfølgende fokusere på, hvad du kan ændre, men også hvordan det er muligt at tilrettelægge en undervisning med øget motivation og indsats på et kursus.

    Overvej som underviser

    • Hvad skal de studerende konkret evaluere på?
    • Hvordan skal evalueringen foregå?
    • Hvilke dele skal evalueringen bestå af?
    • Hvordan skal der gives tilbagemelding eller følges op på den konkrete evaluering?
    • Skal evalueringen foregå mundtligt eller skriftligt?
    • Hvornår i forløbet skal evalueringen foretages?

      

    Videre læsning

    • Dahler-Larsen, Peter og Larsen, Flemming (2003): Anvendelse af evaluering – Historien om et begreb, der udvider sig. I Dahler-Larsen, P. og Krogstrup, H. (red): Tendenser i evaluering. Odense: Odense Universitetsforlag.
    • Franke-Wikberg, Sigbrit (1996): Glimt fra amerikansk og svensk evaluering av utdanning – hva kan EMIL lære av dette? I Granheim, M., Lundgren, U. og Tiller, T. (red): Utdanningskvalitet - styrbar eller ustyrlig?: om målstyring og kvalitetsvurdering av norsk skole. Oslo: Tano
    • Taylor, E. S. & Tyler, J. H. (2012): The Effect of Evaluation on Teacher Performance: Evidence from Longitudinal Student Achievement Data of Mid-career Teachers. American Economic Review, 102(7), 3628 - 3651.
    • Aarstad, J. (2012): Studentevalueringer i høyere utdanning: Hva kan den internasjonale forskningslitteraturen lære oss? Uniped, 35(1), 34-45.

    SØG