Fakultet: Arts. Uddannelse: Pædagogisk filosofi. Kursus: Pædagogisk antropologi og pædagogisk sociologi. Studieniveau: Kandidat. Holdstørrelse: 50-100
På vejlederseminaret er formålet dels at fortælle vejlederne om de studerendes perspektiver på vejledningen og dels at åbne op for en diskussion af nogle af de modsatrettede forventninger, der eksisterer. Vejlederseminariet behandler, hvordan underviserne kan imødekomme de studerende, og på hvilke områder de studerende må acceptere, at der er vilkår ved en akademisk uddannelse, som kan være frustrerende. Vejlederseminaret introducerer også nye vejledere for gældende praksis på uddannelsen.
Vi har produceret en film om vejledning på baggrund af to fokusgruppeinterviews med studerende og vejledere. Filmen viser, at der er forskellige forventninger til vejledning, at der er forskellige praksisser i vejledningssituationen, og at der eksisterer forskellige dannelsessyn mellem undervisere og studerende. Filmen danner baggrund for diskussionen. Derudover har vi udformet og trykt brochuren Vejledning om vejledning, der beskriver de nedskrevne regler og retningslinjer om vejledning. Vi har desuden lavet en liste over gode råd til studerende, som kan bruges til følgende vejlederaktiviteten:
Afhængigt af deltagerantallet kan man vælge at starte diskussionen i mindre grupper og derefter samle op i plenum. Ellers kan diskussionen tages i plenum fra start. Her er nogle af de spørgsmål, der kan diskuteres:
30 vejledere mødte op til vores seminar. Vejlederne gav udtryk for, at det var interessant at høre studenterperspektiverne på vejledningen. Der var en livlig og engageret diskussion af de stillede spørgsmål. Efter vejlederseminaret er vi blevet kontaktet af flere nye adjunkter, som er i tvivl om vejledningens rammer. Det tyder på, at der er et behov for at dette emne jævnligt tages op og diskuteres.
Aktiviteten kan sagtens gennemføres uden at vise en film. Hvis det ønskes at bruge film på samme måde som beskrevet i aktiviteten, anbefales det, at der laves en film med egne undervisere og studerende, da der er stor forskel på uddannelserne, vejledningskulturer og studentertyper.
Herunder kan du se et uddrag af "Video om vejledning", som er udarbejdet til intern brug på Institut for Uddannelse og Pædagogik.
Tilde Mette Juul, Center for Ungdomsforskning, Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet