Terningespil om taksonomi har til formål at træne de studerende i både at formulere og besvare spørgsmål til den tekst, de arbejder med. Terningeslagene bestemmer på hvilket taksonomisk niveau de skal formulere og besvare de konkrete spørgsmål. De studerende skal på denne måde arbejde med forskellen mellem de forskellige erkendelsesniveauer og at udvikle en strategi for, hvordan de kan arbejde på de forskellige niveauer.
Aktiviteten løfter de studerendes refleksioner til et metaniveau, da de arbejder med forskellige måder at forstå deres forståelse af emnet eller teksten. Ved at lade de studerende forholde sig til de taksonomiske niveauer fremmer aktiviteten den kritisk-analytiske refleksion, som er vigtigt for de studerendes dybdelæring.
Individuel træning: De studerende kan hver især øve sig i at stille spørgsmål til den tekst, som de skal til skrive. Ved at slå med terningen inspireres de til at overveje spørgsmål på de forskellige erkendelsesniveauer, og de får træning i at genkende hvilke dele af deres tekst, der er refererende, hvilke dele der er analyserende osv.