Instruktorundervisning planlægges ud fra forventninger og aftaler mellem fagets underviser og instruktorer. Hvis der er flere instruktorer på faget, kan det være en fordel at koordinere og erfaringsudveksle på tværs. Instruktoren skal være orienteret i fagets læringsmål, pensum samt eksamensform. Det meste kan allerede fastlægges via den indledende samtale mellem dig som underviser og instruktoren. Det er væsentligt at etablere en klar struktur i instruktorens undervisning, så den understøtter, at de studerende tilegner sig fagets læringsmål. Det skal være tydeligt både for instruktoren og de studerende, hvad der skal læres og hvilke aktiviteter, der understøtter dette.
I instruktorundervisningen skal de studerende arbejde aktivt med det faglige indhold. Dette kan tilrettelægges på mange forskellige måder fx med studenteroplæg, gruppediskussioner eller opgaveløsning. Instruktorer vil typisk have en god forståelse for, hvilke temaer der opleves vanskelige og har brug for større opmærksomhed, da instruktoren sædvanligvis selv har gennemført det pågældende undervisningsforløb tidligere. Det vil dog stadig være relevant at gå i dialog med de studerende om deres ønsker og behov i forhold til instruktorundervisningen. Derudover er det ligeledes relevant at spørge ind til de studerendes forudsætninger, deres interesser samt deres kompetencer i forhold til undervisningsforløbet.
Instruktoren er ofte valgt, fordi vedkommende er dygtig til sit fag. Det er vigtigt at være opmærksom på, at instruktorer selv er studerende og derfor ikke kan afholde en ekstra forelæsning om et svært emne – det er underviserens opgave. Mange nye instruktorer er bekymrede for, om de studerende forventer, at de skal kunne svare på alt, men dette er ikke forventningen. Relevante vanskelige spørgsmål kan sendes videre til den ansvarlige underviser eller evt. undersøges i fællesskab med de studerende i instruktorundervisningen.
Hvad forventer du af instruktors arbejde og hvordan spiller den ind i forhold til din undervisning?
Hvilke emner, metoder, øvelser mm. har de studerende behov for ekstra hjælp til?
Hvilke konkrete aktiviteter kan instruktor facilitere, som lader de studerende arbejde aktivt med det faglige indhold?
Herrmann, K. J., & Bager-Elsborg, A. (2014). Effektiv holdundervisning: En håndbog for nye undervisere på universitetsniveau. Samfundslitteratur.
Skriv til redaktion bag AU Educate, hvis du har spørgsmål til indholdet eller har brug for sparring omkring din undervisning fra en af de mange dygtige fagfolk på Centre for Educational Development.