Kritisk konstruktiv respons er en aktivitet, hvor en gruppediskussion om mindre synopsisopgaver, støtter de studerendes refleksioner over og evner til at samtale om deres akademiske opgaver. Aktiviteten kan tænkes som et supplement til individuel vejledning eller som selvstændig aktivitet i undervisningen og er særligt velegnet, når du underviser et stort hold.
Gennem kritisk konstruktiv respons styrkes de studerende frem mod aflevering af skriftlige opgaver og deres arbejds- og tankeprocesser sættes i gang. Kritisk konstruktiv respons skal som aktivitet bidrage til, at de studerende bliver bedre til at reflektere og arbejde med akademiske projekter samt til at give og modtage feedback, og på denne måde øver de deres samtalekultur omkring opgaveskrivning.
Du skal som underviser stille de studerende en opgave om at skrive en synopsis på 1-2 sider forud for aktiviteten, hvor de studerende skal give hinanden kritisk konstruktiv respons.
Inddel de studerende i grupper på 3-4 personer.
Når alle medlemmer i gruppen har fremlagt deres synopsis, holder I en pause.
Herefter skal de studerende finde sammen i en ny gruppe og gentage aktiviteten - men denne gang skal de have fokus på de svagheder og udfordringer, de har fundet ved deres projekt i den foregående diskussionsrunde. Hver studerende må bruge 10 minutter.
Du kan overveje, om de studerende selv skal finde sammen i grupper - eller om der kan være en mening med, at du på forhånd danner grupperne ud fra nogle didaktiske betragtninger.
Du kan overveje, om du vil udlevere handouts med inspiration til diskussionsspørgsmål til de studerende forud for aktiviteten - eller om du vil lade processen være mere fri.