Formålet med kurset er at øge den studerendes evne til at skabe værdi med sin fagliged i den konkrete kontekst. De studerende skal kunne formulere problemer og generere muligheder med udgangspunkt i egen personlighed og faglighed via et integreret karriereforløb - og dermed anvende deres fag i praksis.
De studerende skal få et begyndende overblik over egne kompetencer og midler, for at kunne bruge deres faglighed til at pege på fagligt relevante problemer og udfordringer i praksis, der anerkendes af andre interessenter. De studerende skal kunne generere og argumentere for udvælgelse af en eller flere entreprenørielle muligheder.
Når Me2-modellen anvendes, arbejder de studerende processuelt med afsæt i egne faglige og personlige kompetencer, oplukker og udforsker en disharmoni i egen hverdagspraksis. Dermed kvalificeres deres idéer, og der skabes entreprenørielle muligheder i en social proces. De studerende tager samtidig skridt i retning af at realisere værdi for andre gennem handling og samarbejde med eksterne interessenter.
Ved at lade de studerende arbejde med reelle og virkelige problemstillinger ved hjælp af entrepreneurielle metoder, kan de opdage, at de har noget at byde på i den virkelige verden. For studerende på bachelorniveau kan virkeligheden stadig føles meget fjern og langt væk - men disse metoder lukker virkeligheden ind og hjælper potentielt de studerende med at få en idé om deres retning for en fremtidig karriere.
Da modulet er forholdsvis kortvarigt, har det været nødvendigt at prioritere i Me2-modellens faser, så der kun arbejdes grundigt med enkelte faser.
De studerende får en bred tilgang til entreprenørskab, som ikke i så høj grad handler om at starte virksomheder, men om at skabe værdi for andre med udgangspunkt i egne ressourcer og egen hverdagspraksis. De studerende præsenteres for en entreprenøriel metode, som kan anvendes i mange såvel studierelaterede som karrieremæssige sammenhænge.
Det er vigtigt, at de problemstillinger, der i begyndelsen af forløbet bliver præsenteret for de studerende, er egnede. De må ikke være alt for fast definerede, og de studerende skal selv have mulighed for at tilpasse dem, da det at arbejde med problemerne er essentielt i disse forløb. De må heller ikke være for store - eller for små - og de skal være fagligt relevante.
Det tidsmæssige aspekt spiller en stor rolle. På korte kurser som dette må man som underviser nødvendigvis gå en smule på kompromis med nogle af faserne, da det ikke er realistisk at gå i dybden med alle faserne på kort tid.
De studerende skal introduceres for entreprenørskab og entrepreneurielle metoder ved hjælp af Me2-modellen, som er en model udviklet af en interdisciplinær gruppe af undervisere og forskere på Aarhus Universitet.
Carlson & Wilmot (2006): ”Innovation: The Five Disciplines for Creating What Customers Want”
Ruef (2002): “Strong ties, weak ties and islands: structural and cultural predictors of organizational innovation”
Shane & Venkataraman (2000): A Promise of Entrepreneurship as a Field of Research
Spinosa, Flores & Dreyfuss (1997):”Disclosing new worlds: entrepreneurship, democratic action and the cultivation of solidarity”, S. 1-68
Sarasvathy (2001a): "What Makes Entrepreneurs Entrepreneurial"
Sarasvathy (2001b): ”Causation and Effectuation: Toward a Theoretical Shift from Economic Inevitability to Entrepreneurial Contingency”