De studerende lærer at identificere og formulere relevante spørgsmål til en tekst samt at anvende disse til at åbne en tekst op for forståelse og analyse. Derudover giver aktiviteten de studerende øvelse i at udforme en sammenhængende tekst ud fra spørgsmålenes besvarelse.
Formålet med kurset er, at den studerende lærer at definere relevante videnskabsteorier samt at analysere den videnskabsteoretiske og metodiske ramme i historievidenskabelige og beslægtede traditioners forskning og værker. Derudover tilegner den studerende sig færdigheder i at vurdere anvendeligheden af forskellige teoretiske og metodiske tilgange i forhold til konkrete problemstillinger.
Nye studerende har brug for øvelse i helt centrale studieredskaber, herunder evnen til at stille relevante spørgsmål til tekster med henblik på at åbne for forståelse og analyse samt at kunne formulere sig skriftlig på et akademisk niveau. Denne aktivitet kombinerer øvelse i begge redskaber.
Aktiviteten kan bruges på alle kurser, der har skriftlige elementer tilknyttet, og hvor studerende har brug for at øve sig i at åbne tekster op for forståelse ved hjælp af relevante spørgsmål. Øvelsen kan udformes som gruppearbejde, muligvis kombineret med individuel arbejde, og tilrettelægges efter, hvor meget tid du som underviser har til rådighed.
Aktiviteten øger de studerendes bevidsthed om, hvordan de akademisk analyserer teoretiske tekster, og giver dem mulighed for at reflektere over deres akademiske skriftlighed. Samtidig fungerer aktiviteten som forberedelse til eksamen, da det er en øvelse i, hvordan man kan tilgå besvarelsen af et eksamensspørgsmål på baggrund af pensumtekster.
Progression mod større selvstændighed er vigtigt, og der kan være en pointe i at gentage og variere øvelsen i løbet af semesteret. Desuden har jeg med fordel fordelt de studerende i forskellige grupper pr. gang, så de derved kunne få forskellige input. Det er desuden en kombineret øvelse, der med minimal forberedelsestid, øver forskellige arbejdsredskaber og teknikker og egner sig derfor rigtig godt til instruktorbaseret holdundervisning. Øvelsen kan med fordel suppleres af oplæg fra dig omkring spørgsmålsstillen og akademisk argumentation, eller du kan opfordre de studerende til selv at søge viden om akademisk argumentation på Studypedia.
De studerende lærer at identificere og formulere relevante spørgsmål til en tekst samt at anvende disse til at åbne en tekst op for forståelse og analyse. Derudover giver aktiviteten de studerende øvelse i at udforme en sammenhængende tekst ud fra spørgsmålenes besvarelse.