Fakultet: Arts. Uddannelse: Kunsthistorie. Kursus: Involverer alle kurser på 1. semester. Studieniveau: 1. og 2. semester. Holdstørrelse: Ca. 45 studerende (men kan bruges til alle holdstørrelser).
Aktiviteten gennemføres for at tjekke de studerendes fraværsprocent og holde øje med deres fremmøde men ligeledes for at blive opmærksom på faresignaler, der kan indikere, hvis én eller flere studerende ikke trives på uddannelsen. Aktiviteten skal sende et signal til de studerende om, at deres tilstedeværelse er vigtig, og at den enkelte bliver “set”.
Aktiviteten er en ramme for alle kurser på 1. semester på kunsthistorie.
Omkring efterårsferien kontrollerer jeg og de andre undervisere de studerendes fraværsprocent ved at kigge på fremmødelister på tværs af kurserne. Vi taler sammen og vurderer, hvilke studerende vi bør tage fat i - og i så fald hvem af underviserne, der skal gøre det. Den fraværende studerende bliver herefter kontaktet af den pågældende underviser, som gør opmærksom på, at undervisningsdeltagelse er vigtigt, og at der er blevet lagt mærke til, at den studerende er fraværende. Underviseren indleder ligeledes en dialog omkring, hvorvidt den studerende trives på studiet.
Ambitionen er at sikre, at de studerende forstår vigtigheden af, at de deltager i undervisningen, og at de studerende føler sig “set”. Der kan ikke vises en konkret effekt af tiltaget, men indsatsen vurderes af underviserne til at være afgørende i forhold til at mindske frafaldet blandt de studerende.
Praksiseksemplet er udviklet i forbindelse med Projekt 1. studieår, hvor fastholdelsesinitiativer på Arts Aarhus Universitet blev kortlagt.