Quiz og meningsmålinger

Kort beskrivelse

Interaktiv undervisning er en samlebetegnelse for en række digitale tjenester, der alle giver de studerende mulighed for at give underviseren respons undervejs i forelæsningen. Dette foregår typisk gennem meningsmålinger eller quizzer, hvor underviseren med det samme kan se mønstre i, hvordan de studerende svarer. 

Motivation 

Du får som underviser mulighed for at få et overblik over de studerendes holdninger eller deres faglige forståelse undervejs i undervisningen. Værktøjerne kan engagere de studerende i det faglige stof ved at gøre dem til aktive deltagere i forelæsningen og ved at bryde med underviserens forelæsning. Interaktive redskaber i forelæsningen giver et godt afsæt for faglig diskussion, da forskelligartede opfattelser eller faglige misforståelser tydeliggøres, hvilket du som underviser kan bruge til at tilpasse din undervisning.

Aktiviteter

Du kan enten benytte online quizzer, tests eller student-response systems (også kaldet “clickers”), som alle muliggør, at de studerende bliver interaktive i din undervisning. De er lette at bruge.

  • Bed de studerende om at logge ind (via link på dine slides) eller finde clickeren frem.
  • Stil spørgsmål enten via tjenesten eller på dine slides - og giv de studerende tid til at svare.
  • Se svarene direkte i præsentationen eller i den aktuelle tjeneste - brug gerne svarene til at diskutere i plenum eller bed de studerende om at diskutere emnet/spørgsmålet i grupper.

 

Feedback

Ved at bruge online quizzer og tests i din undervisning, kan du som underviser få indsigt i, hvorledes de studerende får den faglige forståelse, som du forventer. Derved får du direkte feedback fra de studerende, hvilket du kan bruge til at rette din undervisning til efter de studerendes konkrete vidensbehov og eventuelle faglige misforståelser. Du kan f.eks. bruge tjenesten Mentimeter.

Faglig dialog

At bruge quiz og meningsmålinger i undervisningen giver mulighed for faglige diskussioner og understøtter, at de studerende stiller spørgsmål i undervisningen. På denne måde lægger du som underviser op til en dialogisk undervisning, hvor de studerende i højere grad får en stemme. Brug f.eks. Kahoot eller Mentimeter.

Forventningsøvelse

Ved at stille de studerende spørgsmål til et endnu ukendt stof eller data kan man få dem til at reflektere over deres egne forventninger og deres forforståelser. Dette skaber større bevidsthed omkring det faktiske resultat og mulighed for at sammenligne holdets tilbagemeldinger mod et faktisk resultat.

Refleksionsøvelse

Interaktiv undervisning, hvor studerende skal forholde sig til et fagligt emne, kan give de studerende en fornemmelse for, hvor deres forståelse er korrekt, og hvad de mangler at læse op på, ved at sammenligne deres faglige forståelse med andre studerendes. Dette giver mulighed for selvreguleret læring. Brug f.eks. Quizlet. 

Tjenester

Ved du ikke hvilke tjenester, du kan bruge til de forskellige aktiviteter, eller hvad forskellen mellem dem er, så kan du læse mere om tjenester herunder:

Mentimeter

Mentimeter er et redskab til at foretage afstemninger under forelæsningen. Underviseren forbereder spørgsmålene, og de studerende kan så tilgå spørgsmålene online gennem deres computer eller en smartphone. Resultater af afstemningen er tilgængelig med det samme og kan vises i mange forskellige diagram-/tabeltyper. 

Kahoot

Kahoot er et redskab til at lave quizzer under forelæsningen. Det virker på mange måder ligesom Mentimeter, men fokus er her quizzer. Redskabet er lidt mere konkurrencepræget, og kan derfor nemt løfte stemningen i et forelæsningslokale. 

Quizlet

Quizlet er et redskab, der kan oprette interaktive kort med definitioner, billeder og videoer. Disse kort kan efterfølgende bruges som baggrund for at lave quizzer eller bruges som faglige opslagsværker.

Poll Everywhere

Poll Everywhere er et redskab, der på mange måder minder om Mentimeter, men programmet er helt gratis. Programmet kan bruges af studerende eller instruktorer. For universitetets ansatte er Mentimeter dog en bedre tjeneste. 

Overvejelser

Ikke alle spørgsmål er lige velegnede for de studerende at besvare gennem multiple choice. Overvej derfor om dagens emne er muligt at “quizzificere”.

Overvej om den interaktive undervisning skal være et fast element i en forelæsningsrække? Eksempelvis som 10 minutters repetition til sidst i hver forelæsning.

SØG

Pernille Risør Elving

Videnskabelig assistent