Blogging i undervisningen

Fag: Informationsvidenskab. Kursus: Mobile og sociale medier. Studieniveau: KA. Holdstørrelse: 12 studerende.

Motivation for aktiviteten

Vi vil gerne udforske nye tjenester, bruge og afprøve dem sammen med de studerende og diskutere de forskellige potentialer. Blogging er en god måde at gøre det på, samtidig med at det forbedrer de studerendes kommunikation.

Centrale læringsmål for aktiviteten

Aktiviteten har til formål at lære de studerende at formidle og øge deres modtagerbevidsthed.

Det handler om

  • at skrive til konkrete målgrupper
  • brug af virkemidler (audio, video mv.)
  • modtage feedback.

Beskrivelse af aktiviteten

Vi inviterer de studerende til at melde sig til bloggen ”Digital Kommunikation” på bloggingplatformen Pages.

Bloggen har været i gang over flere semestre og indeholder forskellige kursers bidrag. De studerende kan dog sagtens sortere i indholdet via kategoriseringer og tags.

Jeg opfordrer de studerende til at kigge på vores tutorials-blog og workshop-blog, hvor de henholdsvis kan få svar på tekniske spørgsmål og få belyst genremæssige problemstillinger. Det kan fx være hvordan man indlejrer en video eller hvordan man skriver blogindlæg.

Op til den enkelte undervisningsgang anvendes bloggen som det sted, hvor de studerende skal besvare den opgave, vi har stillet.

Det kan være en opgave, hvor grupperne skal finde en case, der relaterer sig til den teori, som de har læst. Vi beder gruppen om at analysere teorien og formidle deres ’findings’ i et blogindlæg. Det kan også være en refleksionsopgave, hvor de studerende diskuterer et fænomen som fx læringspotentialerne i et socialt netværkssite.

Mellem undervisningsgangene kan jeg give feedback i kommentarfelterne under hvert blogindlæg, som både den enkelte gruppe, men også de andre studerende kan få glæde af. Kommentarerne er synlige for alle på holdet.

Jeg afslutter ofte undervisningen i plenum ved at tage udgangspunkt i blogindlæggene og bruge dem som afsæt for en fælles diskussion. 

Udbytte af aktiviteten

Jeg kan se en udvikling i forhold til hvordan de studerende tænker formidling til offentligheden.

Der er også en udvikling i forhold til at bruge især billedmateriale til at understøtte argumenter med. De studerende bliver løbende bedre til at bruge bloggens specifikke virkemidler, bryde teksten og tage læseren alvorligt - især også, når jeg løbende kommenterer på formen.

Vi opbygger desuden en vidensbank for kurserne og feltet, som løbende bliver udvidet. De ældste af vores blogs er fra 2006.

Værd at overveje

Det er ikke givet, at de studerende er opmærksomme på læseren, der i princippet kan være hvem som helst. Vi bruger tid på i plenum at definere læseren som en, der er interesseret i feltet, men ikke nødvendigvis kender til den pågældende opgave. Læseren kan fx være en kommende eller tidligere studerende på kurset, underviser eller lignende.

Jeg ser ofte blogindlæg med titler som ”Svar på opgave 3 af gruppe 5” eller lignende. Det er givtigt at reagere på den slags, og minde de studerende om, at de skal formidle til ’læseren’ – ikke til mig.

Jeg ser en klar udvikling fra de første blogindlæg til de blogindlæg, der bliver skrevet senere i semestret. Derfor giver det god mening at bruge bloggen kontinuerligt, som en fast del af aktiviteterne i og mellem undervisningen. Det er samtidig glædeligt at se den klare udvikling, som de studerende gennemgår i forhold til at formide det, de har lært.

De studerende opnår en skriftlighed omkring kurset fra første dag, hvilket sætter præg på deres formidlingsevner i eksamensopgaven til slut. 

Hvad er Pages?

Pages er oprettet for at eksperimentere med et socialt netværk, grupper og blogs til studerendes og underviseres arbejde. Det er et tilbud til studerende og undervisere om at kommunikere, samarbejde og dele viden – også på tværs af kurser og uddannelser. De grundlæggende principper bag Pages er åbenhed og synlighed.

Pages er drevet af Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier. Læs mere om Pages.

Kurser for undervisere

På kurset Faglig formidling på blogs får du indsigt i metoder og værktøjer til at facilitere faglig formidling og overskue og strukturere afleveringer i undervisningen via blogs. Det giver mulighed for feedback mellem de studerende og øger bevidstheden om den faglige formidlingssituation.

SØG