Workshopforløbet hjælper BA-studerende til at anvende de værktøjer, de allerede har, til at undersøge relevante og interessante emner relateret til internettet og teknologi med en lingvistisk vinkel. De studerende får kendskab til generel viden om computermedieret kommunikation, men vigtigere er, at kurset søger at sætte den studerende i stand til at undersøge et emne på egen hånd, finde litteratur, afgrænse emnet samt udvælge metoder at arbejde med.
Der var stor interesse for feltet Computer-mediated Communication blandt de kandidatstuderende på Lingvistik. De oprettede derfor selv faget og underviste workshoppen, der som forløb fik sin berettigelse i forbindelse med faget ”Selvvagt emne” på BA-delen.
BA-studerende gennemfører et projekt fra start til slut og finder emne, data, metode og teori. De lærer at arbejde selvstændigt og at bruge hinanden til at sparre med, hvilket forbereder dem på at skrive deres bachelorprojekt i efterfølgende semester. At de kan sparre med studerende, der er længere i uddannelsesforløbet end dem selv, hjælper til at højne det faglige niveau.
De deltagende kandidatstuderende får ejerskab over deres uddannelse. De arbejder selvstændigt med planlægningen og oprettelsen af faget og får undervisningserfaring. De kan også selv medbringe data til undervisningen og få sparring på egne projekter.
De BA-studerende har været meget positive overfor den samlede eksamensoplevelse og har ytret ønske om flere kollektive eksamener på studiet. De siger, at sammenhængen mellem undervisning og eksamen bliver styrket gennem den kollektive eksamen.
Fakultet: Arts
Uddannelse: Lingvistik
Kursus: Selvvalgt emne, Computer-mediated Communication
Studieniveau: Bachelor, 4. semester
Holdstørrelse: 2-30
Undervisningsform: Holdundervisning
Omfang: Kort forløb
Hvordan casen blev gennemført: Tilstedeværelsesundervisning
Workshopforløbet sætter en ramme for faget ”Selvvalgt emne”, så BA-studerende i stedet for selvstudie oplever at arbejde med individuelle projekter samtidig med, at de kan sparre med medstuderende. De lærer herudover at bidrage aktivt til undervisningen, da undervisningen i særlig høj grad fungerer som workshop og ikke traditionel forelæsning.
De deltagende kandidatstuderende får undervisningserfaring, da de planlægger forløbet fra bunden og undervejs holder oplæg og giver feedback på de BA-studerendes projekter. De kandidatstuderende udnytter potentialet i deres faglige interessefelt ved at omsætte det til undervisning.
Nicholas Hedegaard Mikkelsen, kandidatstuderende på lingvistik
Mathias Kragelund, kandidatstuderende på lingvistik