Formålet med disciplinen er at give den studerende mulighed for at fordybe sig i digital design med et emne inden for uddannelsens kerneområde for herigennem at bringe sin faglige viden om digital æstetik, digitale materialer og design- og innovationsprocesser i spil. Emnet vælges efter nærmere aftale mellem faglærere og studerende.
Den praktisk pædagogiske udfordring ved peer-feedback i undervisningen er, at studerende sjældent har forstået, hvordan man meningsfuldt kan bruge hinanden dels til at blive fagligt stærkere og dels til at blive bedre til at formidle deres faglighed.
Feedbackspillet systematiserer og synliggør struktureret feedback, altså at man opstiller (og overholder) regler for, hvordan man giver feedback til fagfæller. Spillet er med til at fastholde gruppen i situationen: at det ikke drejer sig om andet end de tekster, der er på bordet. Det fungerer som en iscenesættelse af den professionelle relation.
Se Spil- og regelhæfte for generelle instruktioner og forslag til iscenesættelse.
Jeg benytter peer-feedback i andre forløb end BA-projektet, men her er det eksplicitte formål med brugen af peer-feedback og feedback-spillet, at studerende skal lære af hinandens problemer. Derfor deler jeg dem i grupper alt efter hvilke udfordringer, jeg ud af deres afleveringer kan læse, at de har. Det kan fx være, at nogle studerende har problemer med deres empiri eller med at være teoretiske nok. Jeg kan også finde på at inddele nogle efter emner, og andre efter udfordringer. Der må man bruge sin fornemmelse, men jeg har gode erfaringer med at inddele i grupper efter andet end emne.
"Det er VIGTIGT, at I alle forbereder jer grundigt på feedbacken til de andre i gruppen – ellers er det ganske enkelt spild af tid for alle. I bør læse hver tekst to gange; fx læse alle afleveringer først og tage løse noter undervejs, så holde en pause, og så læse dem alle igen mens I får styr på jeres noter. Det er typisk sådan man gør, hvis man skal læse tekster 'professionelt', det vil sige sådan som fx jeg læser tekster. Det bør tage jer 40-60 min pr. tekst på to sider (inklusiv to gennemlæsninger)".
Det er ret åbenlyst, at de studerende, der deltager, bliver langt bedre til at forstå deres egen rolle som faglig skribent. Opgavernes formidling af deres faglige viden virker til at være bedre. De bliver også mindre ‘sårbare’ over for deres egen tekst og er ikke så bange for at skrive løs og for at dele med andre, mens de redigerer.
Peer-feedbacken er med til at skabe studerende, der er mere bevidste om, hvordan de formidler den viden, de har. Feedbackspillet hjælper derudover til at holde strukturen og dermed til, at det bliver nemt for de studerende at ‘gå i rolle’, når de giver feedback. Forholdet mellem de dominerende og de tilbageholdende studentertyper formindskes, og alle gives lige ‘ret’ til at tale. Når de har brugt det et par gange, bløder de nogle gange op på brugen af spillet, men de er gode til at overholde strukturen og holde fokus.
At opøve færdighed i at give og modtage respons, samt derigennem at reflektere over egen proces og emne i en ligestillets proces og emne.
Ved systematisk at anvende peer-feedback ønsker jeg at opøve de studerendes færdighed i at give respons til andre for derved at reflektere egen proces og emne i en ligestillets proces.
Hæftet Tekstfeedbackspillet i brug (pdf) beskriver, hvordan spillet kan indgå i undervisningen. Her findes blandt andet en guide til hvordan spillet kan introduceres og anvendes og ideer til, hvordan det kan inddrages i instruktorundervisningen.
Læs mere om Tekstfeedbackspillet eller download en saml-selv-version af spillet - både på dansk og engelsk.
Studerende der bruger spillet til BA-projekt E2011.
Undervisere fra Arts, AU der ønsker at benytte spillet i undervisningen, kan gratis låne spil af Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier.
Lone Koefoed Hansen modtog i september 2012 Aarhus Universitets Jubilæumsfonds Pædagogiske Hæderspris. Prisen gives hvert år til en fremtrædende forsker som har gjort en særlig stor indsats inden for det universitetspædagogiske område.
Læs mere i artiklen kronikken Diskussion om timetal er oldnordisk.