Den faglige weekend på Lingvistik arrangeres af de studerende med opbakning fra undervisere på fakultetet. Formålet er at de studerendes opgaver og projekter bliver præsenteret for deres medstuderende. På den måde lærer de studerende at formidle deres viden mundtligt til fagfæller, som man ville gøre det på en forskningskonference. Aktiviteten er med til at skabe et godt studiemiljø, hvor der er kontakt på tværs af årgangene, faglig sparring og selvstændige initiativer fra de studerendes side.
Studerende har ofte gode ideer og projekter, som medstuderende kan inspireres af. En studenterkonference på tværs af årgange, hvor hovedsageligt studerende holder oplæg, kan bidrage til en anderledes, udbytterig vidensdeling og lægger op til et bedre studiemiljø - både fagligt og socialt.
Nedenstående er en manual for de studerendes aktiviteter:
Med en faglig weekend rystes de forskellige årgange sammen. De studerende får øjnene op for, at deres projekter og opgaver også har værdi som viden, og oplægsholderne får øvelse i at formidle for fagfæller. Både studerende og undervisere oplever, hvor kompetente arrangører og oplægsholdere kan være, hvilket er meget inspirerende både for undervisning og for andre faglige aktiviteter.
Det kræver mange kræfter at planlægge en faglig weekend i dette format, derfor skal alle arrangører være klar på at lægge de påkrævede antal timer i opgaven. Derudover kan det økonomiske system på universitetet være svært at gennemskue for studerende, så det er vigtigt, at sekretærer og undervisere er behjælpelige med dette.
Undervisernes opbakning og deltagelse i weekenden modtages som en blåstempling af projektet, hvilket betyder meget for de ansvarshavende studerende. Den mest gennemgående feedback på weekenden i 2013 var, at 45 min. ikke opfattes som nok tid til at høre et oplæg og deltage i en workshop. Stort set alle deltagere ønskede mere tid til de enkelte programpunkter.
Formålet er at de studerendes opgaver og projekter bliver præsenteret for deres medstuderende. På den måde lærer de studerende at formidle deres viden mundtligt til fagfæller, som man ville gøre det på en forskningskonference.
Vibe Kromann, Studerende og instruktor, Institut for Æstetik og Kommunikation - Lingvistik.