Aarhus Universitets segl

Online skriftlig eksamen

Kort beskrivelse

Online skriftlig eksamen kan afholdes på flere forskellige måder, og handler ligesom ved enhver anden eksamen om at udprøve i hvor høj grad, den studerende har nået de faglige mål. Nedenfor finder du beskrivelser af og gode råd til at afholde online skriftlig eksamen som multiple choice, med alternativer til stedprøve og eksamen med aflevering af produkt. Vær opmærksom på, at siden ikke indeholder retningslinjer og krav til eksamensformen. Se højremargin med henvisninger til lokale retningslinjer.

Multiple choice

Når du udarbejder multiple choice eksamen, så er det vigtigt at tilpasse antallet af spørgsmål til den afsatte tid, så der er begrænset tid til at google og kontakte medstuderende. MCQ tests kan med fordel indeholde andre spørgsmålstyper, såsom beregninger, multiple answer, short answer, prioriteringer og matching. Se mere om spørgsmåltyper her.

Undgå plagiat

Du har flere muligheder, hvis du ønsker at individualisere eksamen. Du kan randomisere spørgsmål, trække spørgsmål fra en spørgsmål bank eller lave spørgsmåls sæt, hvorved de studerende får forskellige spørgsmål. Dette vil reducere mulighederne for plagiat. Det er desuden en fordel at udarbejde et større antal spørgsmål (pool) end den enkelte studerende præsenteres for (gerne en faktor 2), da dette vha. randomisering gør prøverne forskellige for de studerende. 

Udarbejd spørgsmål

Når du udarbejder spørgsmål, kan du overveje, hvordan du kan lave enslydende spørgsmål med forskellige svar og samme sværhedsgrad. Her er nogle forslag:

  • Flere versioner af samme multiple answer spørgsmål med forskellige korrekte og forkerte svar.

  • Brug flere variabler, eksempelvis ved beregninger. Her bruger de studerende den samme metode til at beregne, men får forskellige resultater.

  • Forskellige fortolkninger. Her bruger de studerende den samme metode men får forskellige resultater. Den studerende skriver ikke sit resultat, men fortolker resultatet.

  • Brug fritekst. Inkludér et eller flere spørgsmål, hvor du beder de studerende om at forklare deres svar i fritekst med deres egne ord. Du kan randomisere, så de studerende bliver bedt om at forklare forskellige svar. Dette vil reducere risikoen for plagiering.

Alternativ til skriftlig stedprøve

Når en skriftlig stedprøve transformeres til en online eksamen, kan det give anledning til bekymringer om, hvorvidt de studerende vil opsøge så meget hjælp hos hinanden eller andre, at det ikke bliver muligt at bedømme den studerendes individuelle præstation. Dette kan være en særlig udfordring, hvis den ordinære eksamensform er uden hjælpemidler. 

Konkrete forslag til at individualisere besvarelserne: 

  • Sørg for at der er et tilpas tidspres, så de studerende ikke har tid til at kommunikere på tværs.

  • Randomiser opgaverne, så de vil fremgå i forskellige rækkefølge for de studerende. Det vil gøre det mere omstændigt at dele og sammenligne besvarelser.

  • Brug forskellig empiri/datasæt/variabler, hvor opgaveløsningen ligner hinanden. I opgaver med en kontekstbeskrivelse kan du ændre konteksten, eksempelvis ændre hvilken dyreart, kilde, tekststykke etc. Vær dog opmærksom på at opgaverne både indholdsmæssigt og i sværhedsgrad skal være sammenlignelige og dermed kunne erstatte hinanden.

  • Lav opgaver, hvor den studerende skal bruge data eller andre informationer fra rapporter eller opgaver, de har lavet i løbet af semesteret. Du kan også inkludere essay-spørgsmål, hvor du beder den studerende beskrive og forklare resultater fra en rapport. Har de endnu ikke lavet rapporter, kan du nå det endnu ved eksempelvis at udlevere forskellige datasæt til de studerende og bede dem om at analysere disse.

Produktion af produkt

Når en prøve erstattes af at studerende udarbejder et produkt, er det vigtigt, at bedømmelseskriterier for udprøvningen af produktet er kendt af studerende. Disse bør lægge sig tæt op ad kursets læringsmål - eksempelvis hvis kvaliteten af en video ikke er et kriterium (så længe lyd og billede er tydeligt). En mulighed for at bevare ‘her-og-nu’-aspektet er, at studerende trækker et emne om morgenen, hvorefter de inden for en fastsat tidsramme udarbejder produktet. Ligeledes er det en god ide at kunne identificere den studerende, f.eks. ved at studerende starter en eventuel video med at sige sit navn og vise sit studiekort.

OBS: Denne eksamensform kan på nogle uddannelser udfolde sig som asynkron mundtlig eksamen, hvor studerende udarbejder deres mundtlige oplæg som video eller lydfil. Denne eksamensform skal ikke sammenstilles med den ordinære eksamensform med produkteksamen.  

Forslag til typer af produkt

Ved upload af forskellige typer af projekter, fx WISEflow, skal man være særligt opmærksom på eventuelle forsinkelser og uploadtid.

Herunder forslag til typer af produkter som kan bedømmes, hvor den studerende trækker et emner og udarbejder det inden for en fastsat tidsramme:

  • Video: Emnet for en video kan både være et teoretisk emne fra pensum, en laboratorierapport eller en aflevering fra kurset. Emner er ideelt kendt af studerende på forhånd for at skærpe deres forberedelse til eksamen og for at undgå for meget usikkerhed. Videoen er ideelt en kombination af den studerendes forklaring med tegninger eller figurer.
  • Præsentation: Fx. i PowerPoint forklarer den studerende et emne med tekst, figurer og illustrationer. Præsentationen kan med fordel laves med indtalt lyd, som afspilles automatisk.
  • Skriftlig besvarelse: Emnet for besvarelsen kan være noget, som minder om en aflevering lavet tidligere i kurset eller et teoretisk emne fra pensum. Emner kan i nogle tilfælde være delt med studerende på forhånd for at skærpe deres forberedelse til eksamen og for at undgå for meget usikkerhed. Ved en udelukkende skriftlig besvarelse kan det blive en udfordring at identificere individuelle studerende. En kort video til at ledsage den skriftlige besvarelse kan være løsningen.
  • Lydfil: Da der ikke er et visuelt element til at ledsage, skal forklaringer være ekstra omhyggelige og beskrivende. Emnet kan være en aflevering, som minder om en aflevering lavet tidligere i kurset eller et teoretisk emne fra pensum. Emner er ideelt kendt af studerende på forhånd for at skærpe deres forberedelse til eksamen og for at undgå for meget usikkerhed. Bedømmelseskriterier skal være kendt af den studerende.
  • Mindmap: Studerende udarbejder mindmaps som kæder forskellige emner og koncepter i et kursus sammen med forbindelser. Mindmappet er ideelt ledsaget af en mundtlig forklaring i en video. Se eksemplet herunder af et mindmap:
  • Frit format med en forklaring af et emne.. Dvs. den studerende vælger selv om det skal være en video, en tekstdokument, en tegneserie, eller andet. Her er det yderst vigtigt, at bedømmelseskriterier er kendt på forhånd.

Kontakt

Skriv til redaktion bag AU Educate, hvis du har spørgsmål til indholdet eller har brug for sparring omkring din undervisning fra en af de mange dygtige fagfolk på Centre for Educational Development.