I dette praksiseksempel fremlægges en måde at engagere de studerende i et fagligt og diskussionstungt fag. De studerende får stillet en konkret opgave, som de besvarer via Padlet, hvorefter underviseren gennemgår besvarelserne for klassen, hvilket medførte at flere studerende deltog aktivt i undervisningen.
Underviseren oplevede, at de studerende på et blandet dansk- og engelsktalende hold ikke havde lyst til at deltage i mundtlige diskussioner på engelsk. Til gengæld ville de gerne skrive og læse op på engelsk. Padlet'en giver rum til, at flere kan deltage aktivt og give deres bidrag til diskussionerne. Padlet’en er nem at forberede og kan bruges til f.eks både brainstorm og opsamling.
Aktiviteten gjorde, at flere studerende kunne deltage aktivt i undervisningen. Derudover kom der et konkret produkt, i form af PDF’en fra Padlet'en, som de studerende kunne genfinde og bruge senere efter behov.
Det er vigtigt at overveje formålet, når man som underviser vælger at bruge Padlet. Det bør afhænge af den givne opgave og kontekst. På den måde forstår de studerende, hvorfor underviseren har valgt netop dette værktøj.