Aarhus Universitets segl

Refleksionsdagbog i praktikforløb

Kort beskrivelse

De studerende lærer, hvordan tandplejeren gennem en analyserende og metarefleksiv tilgang til komponenter i den kliniske ræsonnering og det tandplejefaglige teorigrundlag kan kvalitetssikre egen professionsudøvelse. Dette sker med udgangspunkt i patientsituationer og cases. Desuden retter kurset sig mod tandplejerens rolle i det odontologiske team og samarbejdet med teamets øvrige faggruppe.

Underviserens motivation

Tidligere foregik refleksioner over praktikforløb i en efterfølgende praktikrapport, men der var et ønske om at gøre refleksionen samtidig og give mulighed for at påvirke igangværende praktikforløb på baggrund af refleksioner. Man ville tilbyde de studerende bedre feedback i form af feed forward, der tilskyndede til yderligere refleksion eller opsøgning af ny viden. Derudover var der et ønske om at holde kontakt til studerende under praktikforløb og forhindre uhensigtsmæssige forløb.

Beskrivelse af aktiviteten

Blackboards dagbog/journal (OBS: Nu benyttes Brightspace) blev brugt som værktøj, da denne giver mulighed for at skrive personlige indlæg, strukturere indlæg og kommentere.

  • De studerende skrev dagbogsindlæg hver dag, og undervisere kommenterede en gang om ugen. Der var lavet aftale med de studerende om, at alt blev læst, men ikke alt blev kommenteret. Underviseren oplevede, at det var muligt at påvirke praktikforløb og tilskynde refleksion frem for deskription.

  • En variation af aktiviteten kan være at gøre dagbogsskrivning til en gruppeaktivitet. Her kan de studerende i grupper af 5-6 personer skiftes til at skrive indlæg. Hermed bliver opgaven mindre for den enkelte studerende og samtidig styrkes refleksionen, da de studerende ved at kommentere kan give peer feedback på hinandens dagbogsindlæg. Underviseren tilknyttes hver gruppe som observatør og moderator.

Udbytte af aktiviteten

Den individuelle dagbog blev brugt i de første år aktiviteten kørte, men nu bruges udelukkende gruppedagbøger for at lette de studerendes arbejde og styrke refleksionen gennem peer feedback.

Værd at overveje

  • Brug af dagbog kan styrke refleksion tidligt i et praktikforløb og have betydning for forløbet, samt muliggør feedback på tidspunkter, hvor dette normalt er svært.
  • Det er vigtigt at forventningsafstemme omkring feedback til studerende ved brug af dagbog. Desuden kan peer feedback overvejes.
  • Hvis der bruges gruppeblogs kræves en meget tydelig styring, f.eks. med dato på, hvornår indlæggene skal udgives, og i hvilket tidsrum de øvrige gruppemedlemmer skal kommentere. 

Aktiviteter

    Praksiseksempler

      Forløb


      Basisinformationer

      • Fakultet: Health

      • Uddannelse: Professionsbachelor i Tandpleje

      • Kursus: Kvalitetssikring, klinisk ræsonnering og behandling

      • Studieniveau: BA

      • Holdstørrelse: Ca 75 studerende

      • Undervisningsform: Praktik 

      • Omfang: Kursus 

      • Anvendt teknologi: Blackboard (OBS: nu bruges Brightspace)

      • Hvordan casen blev gennemført: Online-/fjernundervisning

      Links og materialer

      Ulla Bæk Lindtoft

      Sektorleder, ledende tandlæge

      Jeanette Lyk

      Undervisningsassistent