De studerende lærer, hvordan tandplejeren gennem en analyserende og metarefleksiv tilgang til komponenter i den kliniske ræsonnering og det tandplejefaglige teorigrundlag kan kvalitetssikre egen professionsudøvelse. Dette sker med udgangspunkt i patientsituationer og cases. Desuden retter kurset sig mod tandplejerens rolle i det odontologiske team og samarbejdet med teamets øvrige faggruppe.
Tidligere foregik refleksioner over praktikforløb i en efterfølgende praktikrapport, men der var et ønske om at gøre refleksionen samtidig og give mulighed for at påvirke igangværende praktikforløb på baggrund af refleksioner. Man ville tilbyde de studerende bedre feedback i form af feed forward, der tilskyndede til yderligere refleksion eller opsøgning af ny viden. Derudover var der et ønske om at holde kontakt til studerende under praktikforløb og forhindre uhensigtsmæssige forløb.
Blackboards dagbog/journal (OBS: Nu benyttes Brightspace) blev brugt som værktøj, da denne giver mulighed for at skrive personlige indlæg, strukturere indlæg og kommentere.
De studerende skrev dagbogsindlæg hver dag, og undervisere kommenterede en gang om ugen. Der var lavet aftale med de studerende om, at alt blev læst, men ikke alt blev kommenteret. Underviseren oplevede, at det var muligt at påvirke praktikforløb og tilskynde refleksion frem for deskription.
En variation af aktiviteten kan være at gøre dagbogsskrivning til en gruppeaktivitet. Her kan de studerende i grupper af 5-6 personer skiftes til at skrive indlæg. Hermed bliver opgaven mindre for den enkelte studerende og samtidig styrkes refleksionen, da de studerende ved at kommentere kan give peer feedback på hinandens dagbogsindlæg. Underviseren tilknyttes hver gruppe som observatør og moderator.
Den individuelle dagbog blev brugt i de første år aktiviteten kørte, men nu bruges udelukkende gruppedagbøger for at lette de studerendes arbejde og styrke refleksionen gennem peer feedback.
Fakultet: Health
Uddannelse: Professionsbachelor i Tandpleje
Kursus: Kvalitetssikring, klinisk ræsonnering og behandling
Studieniveau: BA
Holdstørrelse: Ca 75 studerende
Undervisningsform: Praktik
Omfang: Kursus
Anvendt teknologi: Blackboard (OBS: nu bruges Brightspace)
Hvordan casen blev gennemført: Online-/fjernundervisning