Aarhus Universitets segl

Genstande som formidlingsobjekter

Kort beskrivelse 

Om kurset:

Antropologisk vidensformidling sigter mod at give de studerende både teoretisk og praktisk viden om, hvordan man formidler antropologiske spørgsmål gennem forskellige medier og til forskellige målgrupper. De studerende er opdelt i fire mediegrupper, hvor de dykker ned i forskellige måder at formidle på – gennem lyd, billeder, tekst og genstande. Denne aktivitet er relateret til sidstnævnte mediegruppe ­– genstande. 

Kurset understreger vigtigheden af ​​gruppearbejde, da de studerende udfordres til at skabe en museumsudstilling i løbet af kurset.

Om aktiviteten: 

Gennem aktiviteten lærer de studerende, hvordan forskellige betydninger kan udledes af nærstudier af genstande. Gennem en dybdegående genstandsanalyse vil de studerende opdage de mange måder, hvorpå objekter kan give mening både for sig selv og i forhold til andre genstande og deres omgivelser. Aktiviteten er rettet mod studerende, der arbejder med museer, antropologi, arkæologi og kulturarv eller i andre sammengænge, hvor genstande kan spille en central rolle for analyser og diskussioner. 

Underviserens motivation

Aktiviteten blev skabt som en måde at invitere de studerende til at tænke på ting; at gøre genstande til en del af deres analytiske arbejde og synliggøre genstande og materialitet uden for kurset. Aktiviteten opfordrer de studerende til at 'begå fejl' - at finde modellerne vanskelige eller svære at få til at passe med deres forståelse af deres genstande. På denne måde lærer de studerende kritisk at engagere sig i modellerne og skabe nye ideer til, hvordan genstande kan bruges i deres egne projekter.

Beskrivelse af aktiviteten

Forløbet

  • Som forberedelse til lektionen bliver de studerende bedt om at tage en genstand med til lektionen.
  • I begyndelsen af ​​lektionen præsenterer de genstandene kort for hinanden på klassen, hvad de er, hvorfor de tog dem med.
  • Herefter inddeles de studerende i grupper på to og får en A- og B-formular, som de arbejder på i cirka 15 min. De studerende udfylder sammen skemaerne – den ene arbejder på A, den anden på B – og hjælper herefter hinanden med at sammenligne modellerne for at finde frem til mangler og det, der fungerer for dem. 
    • A-formularen er baseret på Pearce’s model til genstandsstudier, som de tidligere har læst til lektionen, og som blev præsenteret tidligere.
    • B-formularen er baseret på Moesgaard Museums etnografiske samlingers dokumentationspraksis, som de også blev præsenteret for i begyndelsen af ​​lektionen og opfordret til at tjekke online på egen hånd på forhånd.
  • Under aktiviteten går underviseren rundt blandt de studerende og besvarer eventuelle spørgsmål.
  • Efter 15 minutter deler de studerende deres fund med et andet par i 10 minutter, før de deler dem med resten af ​​gruppen på klassen.
  • Diskussionen på klassen styres af underviseren. De studerende præsenterer deres tanker og refleksioner over modellerne, samt hvad de har lært om deres genstande. Spørgsmål kunne være:
    • Hvad var de mest overraskede over at finde ud af? Hvad var svært at vide? Hvordan sammenligner de to modeller? Hvis de skulle lave deres egen model til genstandsanalyse, hvad ville de tage med, og hvad ville de udelade?

En potentiel opfølgningsaktivitet 

De studerende bliver bedt om at oprette en hurtig miniudstilling ved hjælp af deres genstande og sammen fortælle en sammenhængende historie eller reflektere over form, tid, farver osv. Dette kan hjælpe de studerende med at bruge deres viden fra den overstående aktivitet med det samme.

  • I undervisningen deles de studerende op i to grupper:

    • Den første gruppe, 'kurator'-gruppen, udarbejder temaet og laver arrangementet af deres genstande. De må bruge alle genstande, der er medbragt, og de materialer der må være i klasseværelset (kridt, tavle, flipchart, kuglepenne osv.) til at skabe en miniudstilling.

    • Den anden gruppe, 'publikums'-gruppen, følger diskussionerne som ’kurator'- gruppen fører uden at blande sig.

  • Efter 10 minutter beder underviseren om en rundvisning i udstillingen, som de studerende vælger en eller to personer til at gøre for både læreren og ’publikums’-gruppen.

  • Læreren og ’publikums’-gruppen giver feedback om udstillingen.

  • Grupperne får derefter til opgave at bytte roller og skabe en ny miniudstilling med et andet tema. Igen får de studerende 10 minutter til at om-arrangere deres genstande og fortælle en ny historie med deres objekter.

Eksempler på improviserede miniudstillinger har været; livshistorier - fra barn til voksen, kronologisk - fra ældste til yngste, tematiske - disse objekter er i kategori A, disse i B og farver, men alt er velkomment.

Udbytte af aktiviteten

På kurset Antropologisk Vidensformidling har denne aktivitet fået mest ros fra de studerende i evalueringer. Det har den, fordi den tvinger dem til at bruge det, de har læst til andre lektioner, til aktivt at engagere sig med deres egne genstande på en måde, der forbereder dem til både eksamen og den mere umiddelbare udfordring ved at lave en museumsudstilling på 4-5 uger.

Aktiviteten giver de studerende, der ikke har arbejdet analytisk med genstande før, et nyt sprog til at diskutere og tænke om ting. Et sprog, der især er relevant for studerende, der arbejder med museer, men også som en måde at lære studerende om teorier om materialitet, der kan være nyttige i andre dele af deres studier.

Værd at overveje

  • Aktiviteten er en del af et større kursus med fokus på at skabe museumsudstillinger, og derfor spiller dette aspekt en central rolle i diskussionerne mellem de studerende.
  • De studerende er på grund af tidsbegrænsningerne for kurset, meget engagerede, da de har brug for denne viden, ikke kun for at bestå en eksamen, men også for at oprette et projekt. 
  • Det kan motivere de studerende, at de skal skabe et projekt, som andre kan se.
  • Det kan være muligt at tænke aktiviteten ind i kurser med en port folio-eksamen, hvor refleksionerne fra aktiviteten kan bruges til at skrive en kortere opgave på en specifik genstand.

Basisinformationer

  • Fakultet: Arts
  • Uddannelse: Antropologi
  • Kursus: Antropologisk Vidensformidling
  • Studieniveau: BA
  • Holdstørrelse: 15-20
  • Undervisningsform: Holdundervisning
  • Omfang: Aktivitet
  • Primær aktivitetstype: Øvelse og praksis, Analyse
  • Hvordan casen blev gennemført: Tilstedeværelsesundervisning 

Læringsmål

Formålet er at lære de studerende at gøre genstande til en del af deres analytiske arbejde og synliggøre genstande og materialitet uden for kurset. 

Links og materialer

Opgaver til udlevering:

Website:

Læsning:

  • Pearce, S. 1994 ”Thinking about things” in S. Pearce (ed.) Interpreting Objects and Collections. London and New York: Routledge.

Katrine Hedegaard Mandrup

Videnskabelig assistent