Kurset giver en generel indføring i grundpositioner inden for moralfilosofien. Den studerende tilegner sig viden om centrale teorier inden for sport og etik med henblik på at kunne forstå og analysere aktuelle etiske problemstillinger, som kommer til syne i såvel sportens praksis som i idrætsforskningen.
Tidligere bar argumenter i diskussioner mellem studerende præg af at være udokumenterede holdninger, og der opstod derfor et behov for mere reflekterede diskussioner på baggrund af argumenter fra litteraturen. Diskussionskompetencer måles til eksamen, og der var derfor et behov for at træne disse kompetencer hos de studerende samtidig med at bevare fokus på emne og ikke eksamen. Derudover var der et ønske om at skabe aktivitet mellem lektionerne.
For at gøre den tekniske del af aktiviteten enkel blev Blackboards diskussionsforum/discussion board (OBS: Nu benyttes Brightspace) brugt som værktøj.
Underviseren lavede provokerende oplæg i dette diskussionsforum
De studerende indtog derefter forskellige roller, som de skulle bruge til at forsvare forskellige argumenter.
Diskussionerne fungerede som peer feedback.
De studerende bragte argumenter fra diskussionforummet på banen til eksamen. Diskussionerne gjorde faget mere levende, og problemstillingerne mere nærværende og spændende. Dog ønskede de studerende, at der blev afsat mere tid til aktiviteten samt at diskussionsforum blev implementeret fra begyndelsen af undervisningsforløbet. Generelt var der stor tilfredshed med opsamlingen på klassen, hvor de studerende fik feedback og overblik over positioners styrker og svagheder.