Aarhus Universitets segl

Sportsfilosofisk diskussionsforum

Kort beskrivelse

Om kurset

Kurset giver en generel indføring i grundpositioner inden for moralfilosofien. Den studerende tilegner sig viden om centrale teorier inden for sport og etik med henblik på at kunne forstå og analysere aktuelle etiske problemstillinger, som kommer til syne i såvel sportens praksis som i idrætsforskningen.

Underviserens motivation

Tidligere bar argumenter i diskussioner mellem studerende præg af at være udokumenterede holdninger, og der opstod derfor et behov for mere reflekterede diskussioner på baggrund af argumenter fra litteraturen. Diskussionskompetencer måles til eksamen, og der var derfor et behov for at træne disse kompetencer hos de studerende samtidig med at bevare fokus på emne og ikke eksamen. Derudover var der et ønske om at skabe aktivitet mellem lektionerne.

Beskrivelse af aktiviteten

For at gøre den tekniske del af aktiviteten enkel blev Blackboards diskussionsforum/discussion board (OBS: Nu benyttes Brightspace) brugt som værktøj. 

  • Underviseren lavede provokerende oplæg i dette diskussionsforum

  • De studerende indtog derefter forskellige roller, som de skulle bruge til at forsvare forskellige argumenter.

  • Diskussionerne fungerede som peer feedback.

Udbytte af aktiviteten

De studerende bragte argumenter fra diskussionforummet på banen til eksamen. Diskussionerne gjorde faget mere levende, og problemstillingerne mere nærværende og spændende. Dog ønskede de studerende, at der blev afsat mere tid til aktiviteten samt at diskussionsforum blev implementeret fra begyndelsen af undervisningsforløbet. Generelt var der stor tilfredshed med opsamlingen på klassen, hvor de studerende fik feedback og overblik over positioners styrker og svagheder.

Værd at overveje

  • Skriftlig diskussion kan tvinge studerende til at dokumentere og reflektere over holdninger.
  • Diskussionsfora skaber aktivitet mellem lektionerne og giver de studerende mulighed for at få peer feedback.

Basisinformationer

  • Fakultet: Health
  • Uddannelse: Idræt
  • Kursus: Sport og etik  
  • Studieniveau: Kandidat
  • Holdstørrelse: Ca. 15 studerende 
  • Undervisningsform: Holdundervisning
  • Omfang: Aktivitet
  • Primær aktivitetstype: Diskussion
  • Anvendt teknologi: Blackboard (OBS: Nu benyttes Brightspace)
  • Hvordan casen blev gennemført: Tilstedeværelsesundervisning med brug af læringsteknologi

Links og materialer

Se videoen, hvor underviser Rasmus Bysted Møller forklarer om sportsfilosofisk diskussionsforum: