Aarhus Universitets segl

Casebaseret opgaveløsning med peer feedback

Kort beskrivelse

De studerende skal opnå indsigt i det forsknings- og erfaringsbaserede grundlag for rehabilitering og skal kunne anvende dette i en klinisk og forskningsmæssig sammenhæng. Der er derfor fokus på implementering, monitorering og kritisk vurdering af rehabiliteringsindsatser, således at den studerende opnår færdigheder i at anvende disse.

Underviserens motivation

De studerende lærer meget af at give feedback til hinanden, og det var derfor et ønske at anvende peer feedback til udvalgte opgaver i en række af portfolio-opgaver. Opgaverne skulle tage udgangspunkt i cases og derved træne de studerendes kompetencer med løsning af komplekse og virkelige patientforløb. Opgaverne skulle give de studerende mulighed for at modtage formativ feedback under kurset, men bedømmelsen skulle samtidig indgå som en del af den samlede bedømmelse i kurset. 

Beskrivelse af aktiviteten

Blackboards peer assessment (OBS: nu anvendes FeedbackFruits) blev anvendt til fordeling af studerende samt efterfølgende afministration af opgaver, der bedømmes af studerende. 

  • Der blev angivet deadlines og retningslinjer for feedback gennem retteark med kriterier for bedømmelse.
  • Underviseren kunne følge processen.
  • Afslutningsvis gav underviseren en bedømmelse af de studerendes bedømmelse af medstuderende.

Udbytte af aktiviteten

70 % af de studerende vurderede deres udbytte af portfolioopgaverne som stort eller meget stort. De nævnte specifikt at de får meget ud af at læse medstuderendes opgaver og at de læser og forbereder sig grundigere, når de skal give feedback til andre.

Værd at overveje

  • Peer feedback kan give hver enkelt studerende en uddybende feedback.
  • Det afhjælper logistikken omkring peer feedback, hvis man bruger et værktøj, som er beregnet til det, f.eks. FeedbackFruits.
  • Det er vigtigt at give de studerende retningslinjer for, hvordan de skal give hinanden feedback, samt planlægge og synliggøre feedback-forløbet.

Basisinformationer

  • Fakultet: Health
  • Uddannelse: Den Sundhedsfaglige Kandidatuddannelse
  • Kursus: Tværfaglig og tværsektoriel rehabilitering
  • Studieniveau: KA
  • Holdstørrelse: Ca. 25 studerende
  • Undervisningsform: Holdundervisning
  • Omfang: Aktivitet på kurset
  • Primær aktivitetstype: Peer feedback
  • Anvendt teknologi: Peergrade (Vi henviser nu til FeedbackFruits)
  • Hvordan casen blev gennemført: -