Fakultet: Arts. Uddannelse: Kunsthistorie. Kursus: Kunst- og visualitetshistorie 2. Studieniveau: BA, 2. semester. Holdstørrelse: 25-30 studerende.
Formålet med faget er at sætte den studerende i stand til at analysere og fortolke førmoderne kunst og visuel kultur i perioden fra oldtiden indtil det moderne æstetikbegrebs opståen, dvs. før ca. år 1750. Den studerende får indsigt i kunst og visuel kultur og de historiske, kulturelle, religiøse og sociale faktorer, der udgør de visuelle fænomeners betingelser. Faget gør desuden den studerende i stand til skriftligt at definere og besvare egen problemformulering ud fra et bundent, overordnet spørgsmål.
De studerende får indsigt i billedets mangfoldige historiske former inden for et udvalg af medier af både to- og tredimensionel art. På kurset lærer de studerende at arbejde med tidlige former for billeder og kulturer, der er knyttet til andre og forskellige koncepter og ideer om kunst. Desuden danner kurset danner grundlag for 3. semester, hvor de studerendes analytiske evner og historiske forståelse bliver knyttet til den teoretisk del af kurset Kunsthistorisk videnskabsteori.
Jeg ønskede at give de studerende indsigt i førmoderne kunstkoncepter. Dette indebærer en forståelse af det moderne kunstkoncept og af de ændringer, der er skabt af institutionaliseringen af kunstverdenen i Europa fra det 18. århundrede. Koncepterne sætter forskellige standarder for høj/lav, god/dårlig, smuk/grim kunst og indebærer udviklinger inden for økonomi, samfund, religion og teknik. Det er således et meget komplekst felt, som studerende (og undervisere, forskere, lægfolk osv.) har drøftet meget.
Eleverne skal være i stand til at gå ud over deres egen ('moderne') opfattelse af kunst, forstå andre ideer om for eksempel smuk/grim og argumentere for, hvorfor de kan ændre sig over tid. Det er en vanskelig opgave, og denne aktivitet giver de studerende nogle værktøjer og strategier til at hjælpe dem sammen. De studerende lærer at bruge skrivning som et redskab til at tænke, og deres noter og ideer kan hjælpe dem i forberedelsen til deres skriftlige eksamensopgaver og dermed forhåbentlig reducere angst.
Aktiviteten består af to delaktiviteter. I den første del noterer de studerende deres egne grundlæggende forståelse af det moderne/førmoderne kunstkoncept. Denne forståelse udvikles og evalueres derefter gradvist gennem forskellige aktiviteter i både den første og anden del af aktiviteten.
(Pause)