Aarhus Universitets segl

Konceptforståelse gennem skrivning

Fakultet: Arts. Uddannelse: Kunsthistorie. Kursus: Kunst- og visualitetshistorie 2. Studieniveau: BA, 2. semester. Holdstørrelse: 25-30 studerende.

Kort om kurset

Formålet med faget er at sætte den studerende i stand til at analysere og fortolke førmoderne kunst og visuel kultur i perioden fra oldtiden indtil det moderne æstetikbegrebs opståen, dvs. før ca. år 1750. Den studerende får indsigt i kunst og visuel kultur og de historiske, kulturelle, religiøse og sociale faktorer, der udgør de visuelle fænomeners betingelser. Faget gør desuden den studerende i stand til skriftligt at definere og besvare egen problemformulering ud fra et bundent, overordnet spørgsmål.

De studerende får indsigt i billedets mangfoldige historiske former inden for et udvalg af medier af både to- og tredimensionel art. På kurset lærer de studerende at arbejde med tidlige former for billeder og kulturer, der er knyttet til andre og forskellige koncepter og ideer om kunst. Desuden danner kurset danner grundlag for 3. semester, hvor de studerendes analytiske evner og historiske forståelse bliver knyttet til den teoretisk del af kurset Kunsthistorisk videnskabsteori.

Motivation

Jeg ønskede at give de studerende indsigt i førmoderne kunstkoncepter. Dette indebærer en forståelse af det moderne kunstkoncept og af de ændringer, der er skabt af institutionaliseringen af ​​kunstverdenen i Europa fra det 18. århundrede. Koncepterne sætter forskellige standarder for høj/lav, god/dårlig, smuk/grim kunst og indebærer udviklinger inden for økonomi, samfund, religion og teknik. Det er således et meget komplekst felt, som studerende (og undervisere, forskere, lægfolk osv.) har drøftet meget.

Eleverne skal være i stand til at gå ud over deres egen ('moderne') opfattelse af kunst, forstå andre ideer om for eksempel smuk/grim og argumentere for, hvorfor de kan ændre sig over tid. Det er en vanskelig opgave, og denne aktivitet giver de studerende nogle værktøjer og strategier til at hjælpe dem sammen. De studerende lærer at bruge skrivning som et redskab til at tænke, og deres noter og ideer kan hjælpe dem i forberedelsen til deres skriftlige eksamensopgaver og dermed forhåbentlig reducere angst.

Beskrivelse

Aktiviteten består af to delaktiviteter. I den første del noterer de studerende deres egne grundlæggende forståelse af det moderne/førmoderne kunstkoncept. Denne forståelse udvikles og evalueres derefter gradvist gennem forskellige aktiviteter i både den første og anden del af aktiviteten.

Første delaktivitet: 

  • Inden undervisningen har alle studerende læst 2-3 tekster, der definerer moderne/førmoderne kunstkoncepter.
  • Underviseren laver en kort præsentation på klassen, hvorefter de studerende bliver bedt om at bruge 2 minutter på at skrive om deres egen forståelse af koncepterne. Dette arbejdspapir skal ikke deles med andre. Det skal udelukkende fungere som et udgangspunkt for de studerende. 
  • Underviseren præsenterer teksterne og de mest centrale koncepter. Dernæst inddeles de studerende i grupper, hvor de enten skal finde centrale og definerende termer fra teksterne, eller lave en oversigt over de forskellige faktorer, der påvirker de centrale koncepter. I begge tilfælde vil de blive indført i de mange og forskelligartede aspekter og nuancer relateret til koncepterne. Denne opgaver får de 15 minutter til. Underviseren skal ideelt set kunne ‘besøge’ hver af grupperne og derudfra vurdere, hvor godt de er med. 
  • Denne delaktivitet afsluttes med, at de studerende på baggrund af deres gruppearbejde skriver 1-2 indsigter ned.

(Pause)

Anden delaktivitet: 

  • På baggrund af det, de studerende nåede frem til i gruppeøvelsen samler underviseren op ved at give feedback og eksemplificere koncepterne. Dette vil forhåbentlig danne grundlag for en faglig diskussion mellem underviser og studerende. 
  • I slutningen af undervisningen, når de studerendes forståelse af koncepterne er blevet udvidet, får de studerende 5-10 minutter til at revidere det arbejdspapir, de lavede i grupperne. Papiret skal ændres og opdateres til at omfatte deres nye og udvidet forståelse af koncepterne. På den måde vil de studerende få input fra teksterne, undervisningen, hinanden og underviseren.

Værd at overveje

  • Det er måske ikke muligt for de studerende at revidere deres opgaver på 5-10 minutter, så hvis det er muligt, kan der afsættes mere tid af til det.

Aktiviteter

    Praksiseksempler

      Jacob Bach Riis

      Phd studerende