Fakultet: Arts. Uddannelse: Æstetik og kultur. Kursus: Intermedial analyse. Studieniveau: 2. semester på bacheloren. Holdstørrelse: Ca. 30 studerende.
På baggrund af lav læseaktivitet som et generelt problem hos de studerende på første semester har vi lavet en læse-skriveworkshop for at rette op på dette. Aktiviteten er motiveret af en miniundersøgelse af problemet, der gav anledning til en tese om, at problemet ikke skyldes "dovenskab", men manglende læsestrategier og manglende læsekultur.
Kurset er et analysefag på tværs af kunstarterne med en skriftlig opgave til sidst.
Formålet er, at de studerende får bevidsthed om egne læsestrategier og bliver motiveret til udvikling af disse. De studerende lærer konkrete læserstrategier, og aktiviteten understøtter en kultur, hvor de studerende læser sammen. Aktiviteten er anvendelig på alle fagligheder på første år.
De studerende tilegner sig konkrete læseredskaber og en øget bevidsthed om læsning som akademisk praksis. De får tilmed øvelse i at lave korte, præcise skriftlige resumeer af svære tekster. Disse resumeer bliver samtidig en ressource, de studerende kan anvende til repetition og eksamensskrivning. Aktiviteten har modtaget positiv evaluering fra de studerende.
Workshoppen egner sig bedst til 1. eller 2. semester, eftersom det formodes, at de studerende senere i studieforløbet har udviklet en god læsekultur.