Problembaseret læring og videnskort til dokumentation af egen læring

Fakultet: Arts. Uddannelse: International Virksomhedskommunikation (tysk). Fag: Virksomhedens Fagkommunikation. Studieniveau: BA. Holdstørrelse: 13.

Kort om kurset

Fagets formål er at sætte de studerende i stand til at varetage en virksomheds fagkommunikation i form af oversættelse mellem dansk og tysk inden for de tekniske, økonomiske og juridiske områder, som ofte forekommer i internationale virksomheder og organisationer. De studerende introduceres til fagsprog og fagsproglige tekstgenrer, som hyppigt bruges i erhvervsmæssige sammenhænge, og de lærer om oversættelsesmetode, terminologiarbejde, informationssøgning og dokumentation med fokus på de nævnte tekstgenrer. I de studerendes arbejde med oversættelse af fagsproglige tekster fokuseres der på de enkelte faser i oversættelsesprocessen og på kritisk analyse og diskussion af oversættelsesmæssige problemstillinger.

Motivation

De studerende har svært ved at sortere i og skabe overblik over fagets læsestof. Derfor ønskede jeg at indføre en aktivitet, der kunne gøre de studerende bevidste om metoder til at strukturere fagets litteratur. Aktiviteten skulle dermed primært undervise de studerende i tilegnelsen af fagets centrale fagligheder og fremme forståelsesdialoger. Aktiviteten skulle sætte de studerende i stand til at skabe sammenhænge mellem fagets litteratur og dennes centrale begreber samt lære dem at illustrere disse sammenhænge ved brug af de såkaldte videnskort. Et videnskort er en slags mindmap, der illustrerer logiske relationer mellem centrale begreber og indeholder angivelse af informationskilden. Videnskort gør det muligt for de studerende efterfølgende at genfinde informationen, fx i forbindelse med redegørelse for indholdet af en konkret tekst, opgaveløsning eller eksamen. Dermed skulle aktiviteten give de studerende et værktøj, der kunne understøtte deres kognitive arbejde med at omdanne fagets informationer til individuel viden.

Beskrivelse

• Som introduktion til arbejdet med videnskort og problembaseret læring (PBL) introduceres de studerende til disse begreber, vidensmanagement og konkrete værktøjer (fx mindmapping). Der findes mange gratis værktøjer til dette formål på internettet.
  • De studerende bliver bedt om at forberede videnskort i forbindelse med individuel læsning af udvalgt litteratur samt om at præsentere deres videnskort i plenum eller i mindre grupper, hvor de redegør for deres valg af struktureringsmetode. Formålet er forståelsesdialog blandt de studerende.
  • I faget har vi også arbejdet med videnskort i forbindelse med konkrete tekstproduktionsopgaver, hvor de studerende skal indsamle og organisere viden om et for dem nyt fagligt emne for at blive i stand til at forfatte og/eller oversætte en tekst om det pågældende emne. Til dette formål er de studerende blevet bedt om gruppevist som enten forberedelse til undervisningen eller i undervisningen at finde relevante tekster/kilder om dette emne. På baggrund af tekstproduktionsopdraget og formålet med teksten, som de skal forfatte, bliver de studerende bedt om at producere et egnet videnskort, som de kan bruge enten som struktureringsredskab, når de skal vælge en rød tråd i deres tekstprodukt (tekstforfatning) eller som terminologisk redskab, når de skal oversætte en tekst. Formålet er at understøtte de studerendes systematiske arbejde med et for dem ukendt fagområde.

Udbytte

De studerende blev efter min vurdering mere bevidste om vigtigheden af at skabe system i og dokumentere deres egen tilegnelse af viden. De oplevede samtidig en følelse af at have fået et værktøj, der kunne bruges til kontinuerligt at udbygge deres viden om fagets centrale fagligheder, fordi videnskort er dynamiske og dermed konstant kan udbygges og tilpasses.

Næste gang jeg skal køre forløbet, vil jeg i starten af forløbet også selv forberede videnskort, så de studerende kan se, hvordan jeg arbejder med teknikken. Min erfaring var nemlig, at præsentationerne og diskussionerne af de studerendes videnskort blev vanskeliggjort af, at nogle studerende ikke havde forstået ideen med videnskortene.