Fakultet: Arts. Uddannelse: Alle sproguddannelser. Kursus: Kandidatintro-workshop. Studieniveau: KA 1. semester. Holdstørrelse: Ca. 20.
Mange studerende tænker først på specialet og mulige emner kort før, de skal i gang med at skrive deres speciale. Det er dog en fordel, hvis de allerede afsøger mulige emner og interessefelter i løbet af deres kandidatuddannelse.
Kurset skal give de studerende et overblik over hele kandidatforløbet og gøre dem bevidste om afgørende tidspunkter for valg af profilfag og specialevejleder samt praktiksted og udlandsophold, hvis dette ønskes. Derudover skal kurset hjælpe de studererende til at igangsætte processen omkring deres karriereønsker.
Formålet er at sætte de studerende i gang med at reflektere over mulige specialeemner allerede tidligt på deres kandidatuddannelse. De studerende bliver på den måde gjort mere bevidste om deres egen faglighed og bliver i højere grad i stand til at foretage mere kvalificerede valg på kandidatuddannelsen.
Aktiviteten består af en 2 timers workshop, der indgår som et element i kandidatintroduktionen for alle nye kandidatstuderende på sprogfagene. På workshoppen præsenteres de studerende for nogle generelle pointer omkring skrive- og idégenereringsprocesser. Derudover består workshoppen af to hovedelementer: en øvelse til idégenerering og en præsentation af specialetyper med eksempler.
Allerede i starten af kandidatuddannelsen viser det sig, at de studerende har mange ideer til mulige faglige emner, de kan arbejde med til specialet. Gennem aktiviteten bliver dette tydeligere for dem selv. De bliver mere bevidste om, hvordan de kan bruge hinanden til faglig sparring, og ved at høre hinandens ideer og blive præsenteret for de forskellige specialetyper får de samtidig en fornemmelse af bredden i deres faglighed.
Det er vigtigt at understrege over for de studerende, at de ideer, de får, selvfølgelig ikke er bindende. Det er også vigtigt, at de er åbne for at opdage nye områder af fagligheden og få nye interesser, efterhånden som de kommer længere i kandidatforløbet. Formålet er ikke, at de lægger sig fast på et specialeemne allerede ved kandidatuddannelsens start, men at vise, at de allerede har mange ideer, som kan munde ud i et speciale. Derudover kan det overvejes, om idégenereringsøvelsen eventuelt skal kombineres med en nonstopskrivningsøvelse, hvor de studerende skriver i fem minutter om den ide, de har valgt ud, for at komme lidt længere med den. Teksten, de skriver her, har udelukkende til formål at skubbe dem videre i deres tankeproces. Den skal ikke vises til andre.
Disse handouts giver en række tilgange til, hvordan man systematisk kan nærme sig et opgave- eller specialeemne, og de er velegnede til at arbejde med i en workshop: