Aarhus Universitets segl

Spørgsmålsøvelse om fagligt udbytte

Fakultet: Arts. Uddannelse: Lingvistik. Kursus: Instruktorforløb i at forstå lingvistik. Studieniveau: BA. Holdstørrelse: 10-25. 

Motivation for aktiviteten 

Ganske korte øvelser kan skabe en rød tråd i undervisningen og aktivere de studerende, så de stiller spørgsmål og formulerer, hvad de har lært. Aktiviteten beskriver øvelser til brug i begyndelsen og slutningen af timerne. 

Beskrivelse af aktiviteten

Startøvelser: Jeg bruger startøvelser til at igangsætte en lektion for at få de studerende til at fokusere på stoffet og komme ind i det faglige tankesæt. Øvelserne behøver ikke tage mere end 5-7 minutter:

  • Øvelse 1: Bed de studerende skrive 5 spørgsmål til dagens tekst. Disse kan besvares i plenum, så der ikke er uklare pointer fra start. Man kan også vente og bruge de sidste minutter af timen på at svare på de af spørgsmålene, der ikke blev besvaret i løbet af timen.
  • Øvelse 2: Bed de studerende om at gennemgå deres besvarelser/forberedelser til timen med sidemanden og diskutere, om de løb ind i vanskeligheder, da de løste opgaven. Det giver dem selvtillid til at svare på spørgsmål foran holdet og afslører om noget allerede fra start af er uklart. Slut øvelsen af med at spørge, om denne lille summen resulterede i spørgsmål.
  • Øvelse 3: Stil et åbent spørgsmål til dagens emne eller tekst. Lad de studerende starte med 3 minutters individuel skrivning, herefter 5 minutters diskussion i par. Til sidst præsenteres enkelte pointer i plenum.

Slutøvelser: Slutøvelser kan bruges som afslutning på en undervisningsgang til fx at opsummere dagens pointer, stille spørgsmål eller få de studerende til at reflektere over det, de har lært.

  • Øvelse 1: Giv de studerende et par minutter til at svare på spørgsmålene: "Hvad har jeg lært i dag?" og "Hvad er stadig uklart for mig?". Herefter følger en kort opsamling i plenum, hvor de vigtigste pointer fra dagen kommer på tavlen. Uklarhederne fra det andet spørgsmål besvares eller uddybes. Dette kan også gøres i næste undervisningsblok som en startøvelse (så bliver alle husket på sammenhængen, og hvad de lærte sidst). 
  • Øvelse 2: Giv de studerende et par minutter til at skrive dagens 3 vigtigste pointer ned.
  • Øvelse 3: Lad de studerende skrive 3 spørgsmål til dagens stof. Herefter bytter alle spørgsmålene med deres sidemand, som besvarer dem skriftligt. 

Aktiviteter

    Praksiseksempler


      Bidragyder

      Vibe Louise Kromann, studerende og instruktor på Lingvistik