Aarhus Universitets segl

Undervisningsplanlægning

Fakultet: Arts. Uddannelse: Lingvistik. Kursus: Instruktorforløb i Morfologi og Syntaks. Studieniveau: BA. Holdstørrelse: 10-25.

Motivation for aktiviteten 

Som ny underviser kan det være en udfordring at planlægge undervisningen. Man skal vurdere, hvor lang tid de enkelte aktiviteter tager, og hvor meget man kan nå på timen. At lave en lektionsplan er et enkelt, overbliksskabende redskab.

Beskrivelse af aktiviteten 

Som underviser er det min oplevelse, at der ikke er noget facit for, hvordan man bedst får minutterne til at gå op i en undervisningstime. Der er stor forskel på undervisere, på studerende og på det enkelte hold. Det, der i den ene time tager et kvarter, kan nemt tage en halv time i den næste.

Jeg laver derfor først en semesterplan med de overordnede emner og mål for timerne. Herefter laver jeg en individuel lektionsplan for hver instruktortime. Lektionsplanen bliver lavet i et fast format med ca. tidsangivelser for alle elementer i undervisningen, men også med plads til fleksibilitet. 

En lektionssplan kan fx indeholde:

  • Øvelser/aktiviteter/oplæg/gruppearbejde

  • Ca. tidsangivelser for alle enkeltdele i timen

  • Læringsmål for de individuelle aktiviteter

  • Noter om praktiske ting og informationer til de studerende

  • Spørgsmål til dagens tekst/teori/opgave.

Se skabelon for lektionsplan eller en udfyldt lektionsplan.

Med en lektionsplan i hånden kan jeg bedre vurdere, om jeg får aktiveret de studerende nok, og om jeg varierer undervisningsformerne tilstrækkeligt. Med et konkret læringsmål for alle aktiviteter kan jeg bedre vurdere, om de studerende lærte det, jeg havde tænkt mig, og om fagets progression er fornuftig.

Nederst på lektionsplanen gør jeg plads til at skrive noter, fx de spørgsmål jeg skal følge op på i næste undervisningsblok, hvad der fungerede godt og mindre godt, eller hvad vi ikke nåede, og som vi skal nå i næste time. At have disse ting samlet på ét sted i sammenhæng med den specifikke undervisningstime hjælper mig til at have overblik og skabe sammenhæng i min undervisning.

Lektionsplaner er personlige og skal selvfølgelig dække dine behov som underviser. Du kan selv tilføje eller udvide punkter i din lektionsplan. 

Værd at overveje

Hvis tiden går hurtigere end forventet, kan man have to-tre små summe- eller diskussionsøvelser klar til brug eller nogle ekstra eksempler, man kan gennemgå (se Spørgsmålsøvelse om fagligt udbytte). Hvis øvelserne derimod tager længere tid end forventet, er det vigtigt at have prioriteret, hvad man skal nå. De mindst vigtige ting kan så ligge sidst i timen.

De studerende har ofte spørgsmål og interesser, der optager dem mere end andre. Sørg for at give plads i tidsplanen til at tilgodese dette. Se også eksempler på forskellige former for Aktiviteter til forberedelse.

Aktiviteter

Under udvikling.

    Praksiseksempler


      Skabelon og eksempler

      Skabelon til lektionsplan

      Her kan du se et eksempel på en lektionsplans-skabelon, som du selv kan fylde ud (word).

      Eksempler på lektionsplaner

      Lingvistik: Morfologi og syntaks (pdf)

      Arabisk- og islamstudier: Propædeutisk arabisk (pdf)

      Informationsvidenskab: Forretning og teknologi (pdf)

      Nordisk: Litteraturens teori og metode(pdf)

      Inden undervisningen starter

      • Se tjekliste til første undervisningsgang.