De studerende skal forholde sig til deres samlede kompetencer i forhold til konkrete stillingsopslag. De skal identificere faglige kompetencer, som de har opbygget gennem deres studie, deres oplevelse af fagets relevans for arbejdsmarkedet og forholde dette til deres senere jobsøgning.
Ved at indtænke arbejdsmarkedsperspektivet gennem konkrete stillingsopslag, enten som en del af undervisningen eller som rammesat studieaktivitet, understøttes de studerendes evne til at se sammenhænge mellem deres akademiske skoling og en fremtidig erhvervsrettet karriere. De studerende kan desuden bruge aktiviteten som inspiration for en ansøgning til et kommende job.
Et stillingsopslag, der rammer lige ned i kernen af dine studerendes kompetencer, så de studerende skal fokusere direkte på deres faglige færdigheder.
Et stillingsopslag, der rammer ud i periferien af de studerende kompetencer, så de studerende skal fokusere mere på deres generelle færdigheder.
Herefter skal de studerende individuelt fremhæve de kompetencer, som de selv opfylder i forhold til stillingsopslaget. De kan tage afsæt i spørgsmålene fra handout 1 (20 min).
Hvis der er tid, må de studerende gerne overveje, hvilke opgaver eller efterspurgte kvalifikationer i stillingen som i særlig grad tiltaler dem. Dette spørgsmål kan få de studerende til at gøre sig overvejelser omkring, hvilken type stilling de ser sig selv.
Afslutningsvist sætter de studerende sig sammen med deres makker fra før, og fortæller hinanden om, hvad de hver især har skrevet ned (10 minutter).