Vores takeaway teaching-forløb er færdigudviklede forløb, der er udviklet af fagpersoner efter almendidaktiske principper, som du kan indarbejde i din egen undervisning. Forløbene fokuserer på at udvikle studiekompetencer og består af 3-6 elementer, der hver indeholder aktiviteter og øvelser, som du skal tilpasse ud fra din faglighed. Det er altså hverken selvstændige forløb, som de studerende selv afvikler, eller et færdigt undervisningsforløb, som du bare kan ’afspille’.
Du kan indarbejde forløbet på flere måder, eksempelvis hvor du udfører dem i undervisningen eller indarbejder dem i de studerendes forberedelse mellem undervisningssessionerne.
Det overordnede formål med takeaway teaching-forløbene er, at studerende kommer bedre igennem studierne og styrker deres studiekompetencer. Fra forskningen ved vi, at selvreguleret læring, hvor de studerende er bevidste om, hvordan de bedst studerer, og hvordan de udvikler og regulerer egne studiestrategier, er effektfuld ift. de studerendes faglige udbytte. Derfor fokuserer forløbene på akademiske kompetencer på tværs af fagligheder og studieretninger, som både underviser og studerende skal knytte til egen specifikke faglighed. Målet med Takeaway teaching-forløbene:
understøtter udviklingen af de studerendes studiekompetencer.
Se kort præsentation af takeaway teaching forløbene fra udvikleren Hanne Balsby Thingholm:
Du kan indarbejde forløbet på flere måder, eksempelvis hvor du udfører dem i undervisningen eller indarbejder dem i de studerendes forberedelse mellem undervisningssessionerne.
AU Educates søstersite, AU Studypedia, er et studieværktøj til alle studerende på Aarhus Universitet om bl.a. opgaveskrivning, litteratursøgning og studierelaterede arbejdsformer.
Skriv til redaktion bag AU Educate, hvis du har spørgsmål til indholdet eller har brug for sparring omkring din undervisning fra en af de mange dygtige fagfolk på Centre for Educational Development.