Målet er at få de studerende til at arbejde selvstændigt med at afgrænse og opbygge indsigt i et område, som de udvikler i samarbejde med en gruppe. Grunden til at vi igangsatte dette, var dels, at vi fandt, at de studerende var udsat for megen passiv indlærings-undervisning, dels, at vi ønskede, at de skulle gå i gang med eksamensopgaverne i løbet af semestret i stedet for at vente til undervisningen var slut.
Selektion af materiale, teori og tilrettelægning af projekt, formidling af work in progress, samarbejde, evne til kritisk respons.
Jeg lægger et program for dem, hvor der indgår delmål:
Jeg styrer seancen med synopsisfremlæggelse.
De studerende har afleveret en skriftlig synopsis.
I den mundtlige præsentation fokuserer de på en meget kort fremstilling af materiale og problemstilling, men fokuserer ellers på at beskrive de problemer, de måtte have.
Herefter får de respons fra en studenterresponsgruppe og herefter fra 1-2 undervisere. Bagefter reviderer de studerende deres synopsis.
De modtager vejledning i tiden op til og efter fremlæggelserne og instruktioner om, hvad en synopsis er mv.
Der er nogle følsomme ting omkring gruppedannelsesprocesserne, men de studerende evaluerede dette forløb meget positivt.