Fakultet: Arts. Uddannelse: Pædagogisk filosofi. Kursus: Pædagogisk antropologi og pædagogisk sociologi. Studieniveau: Kandidat. Holdstørrelse: 50-100
Vi ønskede at gøre rammerne for den faglige vejledning tydeligere. En undersøgelse på Institut for Uddannelse og Pædagogik i 2009 viste, at mange undervisere og studerende ikke vidste hvilke retningslinjer, der var for vejledning.
Det overordnede mål er at udbrede kendskabet til vejledningens formelle og uformelle rammer for de studerende. Ambitionen for studenteraktiviteten er at få de studerende til at benytte mulighederne for vejledning i fuldt omfang og mindske deres usikkerhed omkring, hvad vejledning er for en størrelse. I et større perspektiv er målet både at mindske frafaldet og skabe dygtige studerende. Det vurderer vi, at god vejledning er med til.
Vi har produceret en film om vejledning på baggrund af to fokusgruppeinterviews med studerende og vejledere. Filmen viser, at der er forskellige forventninger til vejledning, at der er forskellige praksisser i vejledningssituationen, og at der eksisterer forskellige dannelsessyn mellem undervisere og studerende. Filmen danner baggrund for diskussionen. Derudover har vi udformet og trykt brochuren Vejledning om vejledning, der beskriver de nedskrevne regler og retningslinjer om vejledning. Vi har desuden lavet en liste over gode råd til studerende, som kan bruges til følgende studenteraktivitet:
Om aktiviteten udtrykker de studerende generelt stor tilfredshed med at få rammerne for vejledning på plads. De giver udtryk for, at det har aflivet nogle af de negative myter, som de har hørt om vejledning; fx at vejlederne ikke har tid til at vejlede.
Der var dog en del studerende, der ikke mødte op til aktiviteten. Særligt på den uddannelse, hvor de først skulle have vejledning til foråret og derfor ikke fandt tidspunktet relevant. De studerende, der mødte op fremhævede selv, at det var fordi, de netop havde afsluttet deres første vejledningsforløb og derfor havde oplevet, at de manglede en klarlæggelse af rammerne.
Aktiviteten kan sagtens gennemføres uden at vise en film. Hvis det ønskes at bruge film på samme måde som beskrevet i aktiviteten, anbefales det, at der laves en film med egne undervisere og studerende, da der er stor forskel på uddannelserne, vejledningskulturer og studentertyper.
Herunder kan du se et uddrag af "Video om vejledning", som er udarbejdet til intern brug på Institut for Uddannelse og Pædagogik.
Tilde Mette Juul, Center for Ungdomsforskning, Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet