Aarhus University Seal

Follow-up on class attendance

Brief description

This activity implies that you as a teacher monitor the students’ rate of absenteeism during the semester. In other words, it is required that you register course attendance. In case a student’s rate of absenteeism is high, you may contact the student and offer your assistance if the student is not feeling comfortable in the course or has other needs related to their studies.

Motivation for the exercise and required outcome

The purpose of the activity is to ensure that the students understand the importance of attending class activities and feel that they are being “seen”. By monitoring the rate of absenteeism you may become aware of any signs suggesting that the students are not feeling comfortable in the course, which may then be addressed.

Udfør aktiviteten

  • Du skal som underviser kontrollere de studerendes fraværsprocent i løbet af semesteret.
    • Kontroller fraværsprocenten midt på semestret (eksempelvis omkring efterårsferien i efteråret og påskeferien i foråret) og i slutningen af semesteret, inden eksamensperioden begynder.
  • Hvis de studerendes fraværsprocent er høj, er det måske nødvendigt at gøre noget aktivt.
    • Tal med dine kollegaer omkring de studerendes tilstedeværelse i de andre fag og vurder, om du/I bør tage kontakt til den studerende.
    • Beslut hvordan kommunikationen med de aktuelle studerende skal foregå? Skal der eksempelvis være fokus på tilfredsstillende undervisningsdeltagelse for at kunne gå til eksamen, eller fokus på om den studerende trives og får en god start på uddannelsen.
  • Tag herefter eventuelt kontakt til den studerende og indled en dialog omkring, hvorvidt den studerende trives på studiet, og hvad der kunne hjælpe.

Variationsmuligheder

  • Du kan som underviser ikke inddrage studievejlederen i aktiviteten, da studievejlederen har tavshedspligt og er de studerendes person. I stedet kan du henvise de studerende til studievejledningen, studiepræsten eller andre, efter du har startet en dialog med vedkommende.

  • Hvis den studerende kun har fravær i dit fag, kan det være hensigtsmæssigt, hvis det er en undervisere fra et andet fag, der snakker med den studerende.

You will need:

Worth considering:

  • How should communication with the students take place?

  • Who should be involved in the process? Bear in mind that you must not involve the student counsellors in the activity as they are pledged to secrecy and are the students’ counsellors. You may inform the students of other options available to them, for instance the student counselling service, the university chaplain, careers centres etc.