Aktiviteten er motiveret af et ønske om at skabe bedre sammenhæng mellem undervisning og læsegruppearbejde for både at fremme de studerendes fælles arbejde og samtidig undgå, at læsegrupperne falder fra hinanden. Vi har derfor udviklet undervisningsformer, som direkte er rettet mod, at de studerende skal arbejde mere sammen gruppevis.
Til forløbet er der knyttet to undervisere samt en studenterinstruktor. Undervisningsforløbet er overordnet set bygget op om øvelser, som de studerende løser i deres læsegrupper. Disse øvelser falder i henholdsvis:
Effekten af aktiviteten er i høj grad positiv, eftersom det lykkedes at inddrage de studerende og få dem til at arbejde sammen i læsegrupper. Vi vurderer ligeledes, at læringsudbyttet er højere end ved en mere traditionel forelæsningsbaseret undervisningsform.
Vi havde en forventning om, at denne arbejdsform ville have en slags ’afsmittende’ effekt på de studerendes øvrige forløb og måde at arbejde på fagligt. Dette er dog ikke helt tilfældet. Læren af aktiviteten synes at være, at de studerende gerne arbejder i grupper, når undervisningen lægger op til det. De studerende er dog tilbøjelige til at falde tilbage i mere individualiserede arbejdsformer, så snart der ikke er noget eksplicit incitament til gruppearbejde.
Fakultet: Arts
Uddannelse: Idéhistorie
Kursus: Studium Generale I
Studieniveau: BA (1. semester)
Holdstørrelse: ca. 50
Undervisningsform: Holdundervisning
Omfang: Aktivitet
Hvordan casen blev gennemført: Tilstedeværelsesundervisning
Formålet er at styrke de studerendes læsegrupper ved at inddrage dem og deres arbejde direkte i undervisningen. Vi er overbevist om, at arbejdet i læsegrupper ikke alene sikrer en langt bedre læring, men også styrker den faglige og sociale integration.
Eksempel på spørgsmål stillet til en tekst, som en øvelse i undervisningen:
Teksten var Helge Kragh, ’Hvad er videnskab’, i Hans Fink et al, Universitet og Videnskab, Hans Reitzel, Kbh. 2005, s. 145-181.