Kurset går ud på at introducere de studerende til grundlæggende synsvinkler samt analytiske- og teoretiske metoder inden for litteraturhistorien.
Aktiviteten skal være med til at understøtte overgangen fra gymnasieskolen til universitetet ved at integrere de akademisk-faglige kerneproblematikker med genkendelige medier og analyseprincipper, som de studerende kender fra danskundervisningen.
I løbet af faget arbejdes der med et centralt værk - typisk en roman. De studerende præsenteres kort for, at værket også findes i andre former fx som film, graphic novel, tegneserie, billede, computerspil, reklame osv.
Rammen for gruppearbejdet kan være forholdsvis traditionel. Det vigtigste er, at de studerende udfordres til at bruge deres kompetencer i medieanalyse - det vil sige, hvordan værket bliver oversat til et andet medie. De studerende styrker samtidig de litteraturhistoriske metoder, de er blevet introduceret til.
Aktiviteten har til formål både at træne de studerende til de kommende eksaminer på universitetet, men også at hjælpe de studerende til at se sammenhængene og overgangene fra de analysemetoder de kender, og dem de skal til at stifte bekendtskab med på universitetet.
De studerende er generelt hjemme i det, de kender (inklusiv god praksis for gruppearbejde og strukturerede fremlæggelser), men finder det svært at arbejde med de nye, mere metodiske og diskursive analysemetoder. Med konkrete aktiviteter bliver de studerende mere bevidste om de nye analysemetoder, hvor de kan tage udgangspunkt i en analyse, de kender, og blive gjort opmærksomme på forskellene.
Det er vigtigt, især for den første del af aktiviteten, at underviseren finder en god grundtekst at arbejde ud fra. På Litteraturhistorie har jeg fx valgt Mary Shelleys Frankenstein. Den findes både i et utal af versioner og har mange tekstanalytiske muligheder. Generelt skal man i introkurser til nye studerende være opmærksom på, at opgaverne der stilles er meget konkrete og præcise.
Formålet med faget er at:
Indholdet på denne side er udviklet af postdoc Laura Søvsø Thomasen, tidligere ansat ved Aarhus Universitet.