Formelle krav til studieordninger

Det retslige hierarki

Love, bekendtgørelser, regler og strategier indgår i et hierarki. En regel må aldrig være i modstrid med reglen over i hierarkiet. Eksempelvis må AU's regler om prøver ikke være i modstrid med eksamensbekendtgørelsen.

  • Love: udstedes af folketinget. Gældende love for studieordninger er f.eks. universitetsloven.
    • Bekendtgørelser: udstedes af ministeren ud fra bestemmelserne i universitetsloven. Bekendtgørelser gældende for studieordninger er f.eks. uddannelsesbekendtgørelsen og eksamensbekendtgørelsen.
      • AU’s regler: udstedes af Aarhus Universitet og dækker f.eks. regler om brug af computere ved prøver.
        • Fakultets politikker og strategier: f.eks. uddannelseseftersynet og bestemmelser om projektorienteret forløb.
          • Vedtagne retningslinjer for studienævn på Arts: f.eks. regler om længde på specialeopgaver.
            • Studieordninger: godkendes af dekanen efter forslag fra studienævnet.
              Studieordninger er vanskelige at placere i det retlige hierarki, da studieordningens forskellige dele er underlagt forskellige niveauer af hierarki.  f.eks er det fastsat i universitetsloven, at studienævnet er udarbejder af forslag til studieordninger, i diverse bekendtgørelser er der fastsat rammer for prøver og studieordningens indhold og sidst kan AU, studienævn og ledelse fastsætte regler eller politikker, der påvirker regelgrundlaget i studieordningen.

Love, bekendtgørelser, regler og strategier

Alle love og bekendtgørelser kan findes på www.retsinformation.dk, som er den officielle og alment tilgængelige adgang til retsregler i Danmark.

Hvis loven er forældet, vil der stå historisk med grå skrift som baggrund. I så fald kan den nyeste udgave findes i menuen til højre på siden. Husk at der kan gemme sig efterfølgende lovændringer i kolonnen til højre (Senere ændringer i forskriften), også selvom der ikke står Historisk i baggrunden.

Love

Bekendtgørelser

Vedrørende eksamen, merit og karaktergivning

Gældende for heltidsuddannelser

Gældende for deltidsuddannelser

  • Deltidsbekendtgørelsen

  • Masterbekendtgørelsen

Særligt for gymnasierettede uddannelser

 AU's regler

Fakultetets delpolitikker og strategier

Vedtagne retningslinjer for studienævn på Arts

  • Studienævn for IKK
  • Studienævn for IKS og TEO
  • Studienævn for DPU

Andre retningslinjer

Bologna-processen

Bologna-processen er ikke en del af det retlige hierarki, men studieordninger på Arts skal leve op til aftalerne af bologna-processen, da Danmark medvirker i dette europæiske samarbejde om at skabe et fælles rum for videregående uddannelser i Europa. Læs mere om Bologna-processen under om studieordninger.

ECTS

I Danmark har anvendelsen af ECTS været obligatorisk i alle danske videregående uddannelser siden 2001.

ECTS står for European Credit Transfer System. ECTS-systemet er et internationalt pointsystem der er konstrueret, så et års fuldtidsuddannelse udgør 60 ECTS-point. ECTS er således en  angivelse for den arbejdsbelastning som gennemførelsen af et givet fag eller uddannelsesforløb er normeret til.

I fælles, europæisk sammenhæng betyder det, at en typisk fuldtidsstuderende forventes at have en arbejdsbyrde på mellem 1.500 og 1.800 timer på et studieår for at realisere de faglige mål for en uddannelse. I udarbejdelsen af studieordninger skal fagmiljøet tage højde for om den studerendes arbejdsbelastning og fagenes faglige mål svarer til fagenes angivne ECTS normering.

Læs mere om ECTS

Vedtagne retningslinjer for studienævn på Arts

Studienævnet for IKK

Specifikke retningslinjer for IKK

Resumé i BA-projekter, specialer og masterprojekter

Resumeet ikke indgår i det samlede sideantal og skal medtages modificerende i forhold til bedømmelse.

Længden på bachelorprojekternes resumé

Bachelorprojekternes resuméer er ½-1 side.

Fælles standarder for specialeformer i studieordninger

Studieordninger skal gøre brug af den fælles standard for specialebeskrivelser. Der kan ske faglige justeringer til standarden, hvis en uddannelse har særlige behov.

Slutdatoen for projektorienteret forløb

Det projektorienterede forløb skal være afsluttet inden udgangen af semesteret, så specialeperioden kan påbegyndes rettidigt. Studieordningens krav til praktikkens omfang skal desuden være indfriet senest ved eksamensdatoen.

Bemærk, at der på nogle uddannelser gælder særlige frister for, hvornår opholdet skal være afsluttet. De forskellige UN er ansvarlige for at fastsætte en frist inden for de af studienævnet opstillede rammer.   

Studienævnet for IKS og TEO

Specifikke retningslinjer for IKS og TEO

Retningslinjer for eksamenssprog, vedtaget 11. marts 2015

Uddannelses- eller linjesprog

Undervisnings­sprog på et kursus

Den studerendes eksamenssprog på kurset

skal som udgangspunkt være

kan være

Dansk

Dansk (§6, stk. 1)

Dansk

Engelsk, hvis underviser tillader det

Engelsk (§6, stk. 3)

Engelsk

Dansk, hvis underviser tillader det

Engelsk (§6 stk. 4)

Engelsk

Engelsk

Engelsk

Studienævnet tilføjede nogle opmærksomhedspunkter:

  • Eksterne censorer bør tages i ed.
  • Tilladelse til at aflægge eksamen på engelsk på en dansksproget uddannelse må ikke være en generaldispensation, således at studerende reelt kan undgå at aflægge eksamen på dansk i en dansksproget uddannelse – det ville skabe det samme misforhold mellem eksamensbeviset og den studerendes reelle sprogøvelse, som retningslinjen sigter på at undgå for de engelsksprogede uddannelsers vedkommende.
  • For så vidt som det ikke undergraver grundlæggende formål med uddannelsen kan underviser tillade studerende på en dansksproget uddannelse at aflægge eksamen på andre fremmedsprog end engelsk (fx tysk eller fransk).

Resumeet i bachelorprojekter og specialer

Resumeet i bachelorprojekter, specialer og masterprojekter indgår ikke i det samlede sidetal.

Standard for omprøveform ved mangelfuld studieordning

Hvis der mangler en omprøveform i studieordninger, har studienævnet som default-løsning vedtaget, at alle 10 ECTS-eksamener, som ikke forudsætter praktiske dimensioner a la udgravningsarbejde, har følgende omprøveform: en 10-siders bunden skriftlig opgave, som skrives på én uge.

Brug af PC ved forberedelse til mundtlige prøver

I studieordningen vil der stå, om det er tilladt at anvende PC ved forberedelse til mundtlig eksamen.

Under forudsætning af at alle sædvanlige hjælpemidler tillades under forberedelsen, og studieordningen ikke eksplicit forbyder brug af computere, er det tilladt at medbringe computere og tablets med egne noter.

Studienævnet for DPU

Specifikke retningslinjer for DPU

Førsteårsprøven:

Førsteårsprøven udgøres af Modul 1, 2 og 4 (40 ECTS).

Specialeomfang

Det er op til de enkelte uddannelser at fastsætte specialeomfang. Det vedtages dog, at alle uddannelser skal operere med et omfangsråderum, dvs. der skal angives et minimum og et maksimum.

Forslag til fælles maksimum for specialer på DPU samt fælles tekst

Specialeforberedende forløb:

Uddannelserne tilføjer specifikke læringsmål til det obligatoriske modul, der skal fungere som specialeforberedende aktivitet/ECTS. Studienævnet godkender forslaget.

Minimumsomfang i forbindelse med skriftlige eksaminer

Information om pensum ikke skal stå i studieordningerne.

Forslag til yderligere retningslinjer for studieordninger

Omfang for gruppesynopsis

Der hersker bred enighed om, at fastholde omfanget af synopsis ved hhv. 2 og 3 studerende.

Specialets resumé:

Resuméet skal indgå i opgavens samlede omfang.