Love, bekendtgørelser, regler og strategier indgår i et hierarki. En regel må aldrig være i modstrid med reglen over i hierarkiet. Eksempelvis må AU's regler om prøver ikke være i modstrid med eksamensbekendtgørelsen.
|
Alle love og bekendtgørelser kan findes på www.retsinformation.dk, som er den officielle og alment tilgængelige adgang til retsregler i Danmark.
Hvis loven er forældet, vil der stå historisk med grå skrift som baggrund. I så fald kan den nyeste udgave findes i menuen til højre på siden. Husk at der kan gemme sig efterfølgende lovændringer i kolonnen til højre (Senere ændringer i forskriften), også selvom der ikke står Historisk i baggrunden.
Love |
BekendtgørelserVedrørende eksamen, merit og karaktergivning Gældende for heltidsuddannelser Gældende for deltidsuddannelser
Særligt for gymnasierettede uddannelser
|
AU's regler
|
Fakultetets delpolitikker og strategier
|
Vedtagne retningslinjer for studienævn på Arts
|
Bologna-processen er ikke en del af det retlige hierarki, men studieordninger på Arts skal leve op til aftalerne af bologna-processen, da Danmark medvirker i dette europæiske samarbejde om at skabe et fælles rum for videregående uddannelser i Europa. Læs mere om Bologna-processen under om studieordninger.
I Danmark har anvendelsen af ECTS været obligatorisk i alle danske videregående uddannelser siden 2001.
ECTS står for European Credit Transfer System. ECTS-systemet er et internationalt pointsystem der er konstrueret, så et års fuldtidsuddannelse udgør 60 ECTS-point. ECTS er således en angivelse for den arbejdsbelastning som gennemførelsen af et givet fag eller uddannelsesforløb er normeret til.
I fælles, europæisk sammenhæng betyder det, at en typisk fuldtidsstuderende forventes at have en arbejdsbyrde på mellem 1.500 og 1.800 timer på et studieår for at realisere de faglige mål for en uddannelse. I udarbejdelsen af studieordninger skal fagmiljøet tage højde for om den studerendes arbejdsbelastning og fagenes faglige mål svarer til fagenes angivne ECTS normering.
Resumé i BA-projekter, specialer og masterprojekter
Resumeet ikke indgår i det samlede sideantal og skal medtages modificerende i forhold til bedømmelse.
Længden på bachelorprojekternes resumé
Bachelorprojekternes resuméer er ½-1 side.
Fælles standarder for specialeformer i studieordninger
Studieordninger skal gøre brug af den fælles standard for specialebeskrivelser. Der kan ske faglige justeringer til standarden, hvis en uddannelse har særlige behov.
Slutdatoen for projektorienteret forløb
Det projektorienterede forløb skal være afsluttet inden udgangen af semesteret, så specialeperioden kan påbegyndes rettidigt. Studieordningens krav til praktikkens omfang skal desuden være indfriet senest ved eksamensdatoen.
Bemærk, at der på nogle uddannelser gælder særlige frister for, hvornår opholdet skal være afsluttet. De forskellige UN er ansvarlige for at fastsætte en frist inden for de af studienævnet opstillede rammer.
Retningslinjer for eksamenssprog, vedtaget 11. marts 2015
Studienævnet tilføjede nogle opmærksomhedspunkter:
|
Resumeet i bachelorprojekter og specialer
Resumeet i bachelorprojekter, specialer og masterprojekter indgår ikke i det samlede sidetal.
Standard for omprøveform ved mangelfuld studieordning
Hvis der mangler en omprøveform i studieordninger, har studienævnet som default-løsning vedtaget, at alle 10 ECTS-eksamener, som ikke forudsætter praktiske dimensioner a la udgravningsarbejde, har følgende omprøveform: en 10-siders bunden skriftlig opgave, som skrives på én uge.
Brug af PC ved forberedelse til mundtlige prøver
I studieordningen vil der stå, om det er tilladt at anvende PC ved forberedelse til mundtlig eksamen.
Under forudsætning af at alle sædvanlige hjælpemidler tillades under forberedelsen, og studieordningen ikke eksplicit forbyder brug af computere, er det tilladt at medbringe computere og tablets med egne noter.
Førsteårsprøven:
Førsteårsprøven udgøres af Modul 1, 2 og 4 (40 ECTS).
Specialeomfang
Det er op til de enkelte uddannelser at fastsætte specialeomfang. Det vedtages dog, at alle uddannelser skal operere med et omfangsråderum, dvs. der skal angives et minimum og et maksimum.
Forslag til fælles maksimum for specialer på DPU samt fælles tekst
Specialeforberedende forløb:
Uddannelserne tilføjer specifikke læringsmål til det obligatoriske modul, der skal fungere som specialeforberedende aktivitet/ECTS. Studienævnet godkender forslaget.
Minimumsomfang i forbindelse med skriftlige eksaminer
Information om pensum ikke skal stå i studieordningerne.
Forslag til yderligere retningslinjer for studieordninger
Omfang for gruppesynopsis
Der hersker bred enighed om, at fastholde omfanget af synopsis ved hhv. 2 og 3 studerende.
Specialets resumé:
Resuméet skal indgå i opgavens samlede omfang.