Slides og præsentationer

Kort beskrivelse

Slideshows og digitale præsentationer benyttes ofte som alternativ til den klassiske tavleundervisning og til at støtte underviserens talte ord gennem tekst, billeder, lyd eller video. Materialet præsenteres i en forudbestemt rækkefølge under forelæsningen typisk på en storskærm i undervisningslokalet.

Motivation 

Du kan benytte slides til at strukturere og samle det faglige indhold til din forelæsning samt sikre, at de vigtigste pointer ikke glemmes undervejs i forelæsningen. Slides kan bruges som dine noter til emnet, så du ikke skal bruge tid på at huske indholdet udenad. Det giver dig desuden mulighed for at genbruge indholdet til lignende præsentationer i fremtiden.

Slideshows og digitale præsentationer kan være med til at skærpe de studerendes opmærksomhed og støtte din forelæsning med visuelle virkemidler eller konkrete pointer, så det er lettere at forstå og huske for de studerende. Slides kan ligeledes hjælpe de studerende med at tage gode og strukturerede noter til din undervisning.

Aktiviteter

Du kan bruge slides og præsentationer i undervisningen på mange forskellige måder, gå eksempelvis på opdagelse i vores liste af helt konkrete værktøjer og praksiseksempler i højre margin her på siden, eller lad dig inspirere af følgende korte eksempler på mere overordnede aktiviteter:

Strukturering af forelæsningen

Du kan som underviser bruge slides til at strukturere indholdet i din undervisning i forhold til, hvordan det formidles bedst. For at lette forståelsen kan du eksempelvis tilbageholde information midlertidigt og forklare det basale, før du går videre til noget mere komplekst.

Visuel formidling

Ved at bruge modeller, billeder, video, diagrammer og lignende kan du som underviser lettere formidle noget kompleks til de studerende. Det kan gøres gennem konkrete tjenester til visuelt overblik og mindmapping, som du kan indlejre i dine slides. Gennem visuelle virkemidler gøres komplekse data lettere at forstå og kan gøre misforståelser i det faglige materiale tydeligt. Det kan også lægge op til spørgsmål i undervisningen.

Interaktiv undervisning

Brug dine slides til at engagere de studerende, enten ved brug af afstemninger undervejs, eller ved at indlejre øvelser og aktiviteter løbende som brud på den klassiske forelæsning.

Studenteroplæg

Underviseren kan bede de studerende om at forberede oplæg eksempelvis i studiegrupper om specifikke emner. Herigennem kan de studerendes forståelse, refleksioner eller faglige argumentation gøres tydelig og udgøre noter til deres medstuderende. Ud fra præsentationen kan du som underviser efterfølgende give dem feedback.

Tjenester

Ved du ikke hvilke tjenester, du kan bruge til de forskellige aktiviteter, eller hvad forskellen mellem dem er, så kan du læse mere om tjenester herunder:

Powerpoint

Det klassiske program til at lave præsentationer. Programmet er let tilgængeligt og vil være kendt af de fleste studerende. AU har desuden skabeloner til dette program liggende, hvilket gør det let tilgængeligt for undervisere, da de ikke behøver at anstrenge sig for at lave layout, men i stedet kan fokusere på indholdet til præsentationen.

Google Slides 

Google Slides fungerer som en light version af Powerpoint, der har knap så mange funktioner, men som overordnet kan det samme. Dette program er særligt praktisk, da det hele kan køres gennem en browser og derfor kan tilgås fra forskellige pc’er på samme tid. Præsentationen kan derfor udarbejdes af flere på én gang, hvilket er praktisk for studerende, der laver gruppearbejde, men også for undervisere, der samarbejder med andre undervisere eller gæsteforelæsere.

Prezi

Prezi er et mere layout-tungt program end de mere klassiske slideshows. Programmet skaber gode muligheder for at forbinde slides og skabe overblik. Det har mange funktioner og er derfor lidt sværere at overskue end de andre programmer. Programmet kan ligesom Google Slides anvendes af flere brugere på samme tid, hvilket er fordelagtigt til gruppearbejde, og giver gennem den øgede kompleksitet mulighed for at udarbejde præsentationen på en anderledes æstetisk måde.

Overvejelser

Skal de studerende have udleveret slides på forhånd? Studerendes noter vil ofte følge præsentationens forløb, og nogle studerende foretrækker, at skrive noter direkte i slideshowet eller indsætte elementer fra slideshowet i deres eget noteprogram løbende under forelæsningen.

Hvilke bærende pointer og begreber skal præsentationen formidle og kan disse visualiseres på en hensigtsmæssig måde, som understøtter forståelsen heraf?

Links og vejledninger

Søg

Indholdet på denne side er udviklet af Pernille Risør Elving, videnskabelig assistent ved Center for Undervisningsudvikling og Digitale Medier.