Kvalifikationsrammen for videregående uddannelser udstikker nogle rammer for studieordningens kompetenceprofil, herunder at den skal beskrives i de tre kategorier; viden, færdigheder og kompetencer. På Arts er fagenes faglige mål desuden inddelt i de tre kategorier.
Det kan dog være svært at adskille kategorierne fra hinanden - særligt færdigheder og kompetencer. Nedenstående afgrænser og opsummerer definitionen af kategorierne:
VidenAngiver viden om et emne samt opnåede forståelse. | ||
Type:Er der tale om viden inden for teori, praksis, et fagområde, erhverv eller metode? | Kompleksitet:Graden af kompleksitet, samt hvor forskellige uforudsigelige situationer denne viden beherskes i. | Fokus:Forståelse. Evnen til at sætte sin viden i sammenhæng. |
FærdighederAngiver, hvad en person kan gøre eller udføre. | ||
Type:Er der tale om praktiske, kognitive, kreative eller kommunkative færdigheder? | Kompleksitet:Hvilken opgaveløsning færdigheden skal anvendes til, og denne opgaves kompleksitet. | Fokus:Kommunikation. Hvilken kommunikation der kræves, kompleksiteten i budskabet, til hvilke målgrupper og med hvilke virkemidler. |
KompetencerHandler om ansvar og selvstændighed og angiver evnen til at anvende viden og færdigheder i en arbejdssituation eller i studiemæssig sammenhæng. | ||
Type:I hvilke typer arbejds- og/eller studiemæssige sammenhænge viden og færdigheder bringes i spil, samt graden af uforudsigelighed og foranderlighed i disse sammenhænge. | Kompleksitet:Samarbejde og ansvar. Evnen til at tage ansvar for eget og andres arbejde, samt hvor komplekse samarbejdssituationer man kan indgå i. | Fokus:Læring. Evnen til at tage ansvar for egen og andres læring. I hvor høj grad man kan anvende viden og færdigheder i en given situation. |