Viden, færdigheder og kompetencer

En ramme for studieordningen

Kvalifikationsrammen for videregående uddannelser udstikker nogle rammer for studieordningens kompetenceprofil, herunder at den skal beskrives i de tre kategorier; viden, færdigheder og kompetencer. På Arts er fagenes faglige mål desuden inddelt i de tre kategorier.

Det kan dog være svært at adskille kategorierne fra hinanden - særligt færdigheder og kompetencer. Nedenstående afgrænser og opsummerer definitionen af kategorierne:

Viden

Angiver viden om et emne samt opnåede forståelse.

Type:

Er der tale om viden inden for teori, praksis, et fagområde, erhverv eller metode?

Kompleksitet:

Graden af kompleksitet, samt hvor forskellige uforudsigelige situationer denne viden beherskes i.

Fokus:

Forståelse. Evnen til at sætte sin viden i sammenhæng.

Færdigheder

Angiver, hvad en person kan gøre eller udføre.

Type:

Er der tale om praktiske, kognitive, kreative eller kommunkative færdigheder?

Kompleksitet:

Hvilken opgaveløsning færdigheden skal anvendes til, og denne opgaves kompleksitet.

Fokus:

Kommunikation. Hvilken kommunikation der kræves, kompleksiteten i budskabet, til hvilke målgrupper og med hvilke virkemidler.

Kompetencer

Handler om ansvar og selvstændighed og angiver evnen til at anvende viden og færdigheder i en arbejdssituation eller i studiemæssig sammenhæng.

Type:

I hvilke typer arbejds- og/eller studiemæssige sammenhænge viden og færdigheder bringes i spil, samt graden af uforudsigelighed og foranderlighed i disse sammenhænge.

Kompleksitet:

Samarbejde og ansvar. Evnen til at tage ansvar for eget og andres arbejde, samt hvor komplekse samarbejdssituationer man kan indgå i.

Fokus:

Læring. Evnen til at tage ansvar for egen og andres læring. I hvor høj grad man kan anvende viden og færdigheder i en given situation.