Ved at oprette en blog, der er specifik for dit hold eller deres emne, giver du de studerende mulighed for at reflektere og diskutere deres opgaver eller interesseområder gennem blogindlæg og kommentere på hinandens opslag. På denne måde kan de studerende interagere med medstuderende, underviseren og eventuelle interessenter uden for klasserummet.
Ved at anvende blogs i forbindelse med undervisningen kan de studerende øve sig i formidling af faglige emner og gøre det let at få skriftlige tilbagemeldinger på deres arbejde. Derudover kommer bloggen til at fungere som en vidensbank for de studerende, som de kan trække på til eksamen, og du som underviser kan benytte med fremtidige hold.
Blogs kan anvendes på flere måder, og udbyttet afhænger derfor af, hvordan blogging anvendes i undervisningen. Hvis studerende eksempelvis skal skrive om tekster eller begreber som forberedelse til den konkrete undervisningsgang sikres, at de studerende forholder sig til pensum. Bloggen bliver således en platform, hvor der nemt kan igangsættes skriftlig feedback, samt hvor de studerende kan blive bevidst om deres viden om emnet og reflektere over videnshuller.
Definér et afgrænset emne for de studerende, som de skal forholde sig til på bloggen. Det kan eksempelvis være et fagområde eller tema - gerne med udgangspunkt i relevante problemstillinger.
Definér forventninger til blogindlæggenes længde, hyppighed og særlige sproglige formuleringer, som for eksempel: “jeg/vi kan se et dilemma mellem…”, “Jeg er enig i….fordi…” eller “Jeg er uenig i...fordi…”. Sådanne formulerede forventninger kan gøre det nemmere for studerende uden erfaring med at blogge at komme godt i gang.