Refleksionslogs hjælper de studerende med at reflektere over undervisningen og deres egen læring. Med et refleksivt, kritiskt og kreativt fokus skal de studerende udforme en dagbogstekst, der fokuserer på den del af undervisningen, som du som underviser ønsker, at de skal forholde sig til. Teksten skal være en obligatorisk del af de studerendes forberedelse, hvor der ikke gives karakter, men hvor du giver de studerende mundtlig eller skriftlig feedback.
Ved at bruge Refleksionslog som aktivitet i din undervisning eller som rammesat studieaktivitet, kan du som underviser opstille muligheden for, at de studerende reflekterer over egen læring i undervisningen. Samtidig får du feedback på, hvordan de studerende har oplevet din undervisning, og hvad de har lært. Dermed får du en klar indikation af, om undervisningen har haft den ønskede effekt.
Du kan med fordel stille de studerende nogle konkrete spørgsmål, som de skal svare på, så du guider deres refleksioner (se også handout):
Hvad lærte du?
Hvad var nyt for dig?
Var der noget, som ændrede dit syn og dine værdier og hvorfor?
Hvilke temaer var vigtige for dig og hvorfor?
Hvad var svært at forstå?
Hvad stemte ikke overens med dit syn og dine værdier og hvorfor?
Hvilke spørgsmål stod du med bagefter?
Hvilken relevans har undervisningen for dig og dine medstuderende?
Hvordan kan du bruge den viden i dine studier generelt?