Aktiviteten udformes som gruppearbejde, muligvis kombineret med individuelt arbejde, hvor de studerende skal reflektere over en række spørgsmål til pensumtekster. De studerende skal diskutere hvorfor spørgsmålene er gode eller mindre gode til at åbne, forstå og analysere en tekst. Aktiviteten er med til at øge de studerendes bevidsthed om, hvordan de akademisk analyserer teoretiske tekster og giver dem mulighed for at reflektere over akademisk skriftlighed.
Gennem aktiviteten undervises de studerende i centrale studieværktøjer med fokus på tekstanalyse, og samtidig lærer de at skabe større tekstforståelse og stille relevante spørgsmål til tekster. Ved at bruge denne aktivitet kan du som underviser opstille rammer for, at de studerende lærer at identificere og formulere relevante spørgsmål til at forstå, bearbejde og analysere tekster med.
Du skal som underviser forberede en række forskellige åbne og lukkede spørgsmål til den tekst, de studerende skal arbejde med på holdtimen.
Opdel de studerende i grupper og del spørgsmålene ud blandt dem eller præsenter dem i et Power Point.
Bed de studerende om at vælge tre spørgsmål. I grupperne skal de diskutere, hvorfor de vælger disse spørgsmål og ikke andre. Derudover skal de diskutere, hvorfor det er gode spørgsmål, og hvordan de kan åbne teksten op for forståelse og analyse.