Aarhus Universitets segl

Jigsaw-diskussion

Kort beskrivelse

De studerende inddeles først i grupper, der skal arbejde med hver deres emne  og bliver eksperter i det. Herefter bytter de grupper, hvor der er en repræsentant for hver af emnerne. Her skal de studerende dele deres viden med de andre. 

Formål

FORMÅL MED AKTIVITETEN

FÅ FAGLIGT INDBLIK

  • De studerende skal dykke ned i et emne og forstå det så dybdegående, at de kan videreformidle det til deres medstuderende. Når de bytter gruppe får alle de studerende indblik i alle emnerne. 

FORDELE ARBEJDSBYRDE

  • De studerende får ansvar for hver deres emne og skal forklare det til deres medstuderende. På den måde fordeles pensum og arbejdsbyrden mellem de studerende. 

Udførelse

FORBEREDELSER

UNDERVISERS FORBEREDELSE

  • Forbered emnerog fordel dem mellem de studerende i grupper af 4-6 personer.  

STUDERENDES FORBEREDELSE

  • Bed eventuelt de studerende om at læse op på deres tildelte emne. 

I UNDERVISNINGEN

I EKSPERTGRUPPER

1. Runde:  

  • Hver ekspertgruppe får et emne, som de skal diskutere internt. De skal blive eksperter i emnet og have så godt styr på det, at alle i gruppen kan videreformidle det i 2. runde. 

I BLANDEDE GRUPPER

2. Runde: 

  • De studerende omrokeres i grupperne, så en repræsentant fra hver ekspertgruppe nu er i en blandet gruppe. 

  • I de blandede grupper gennemgår de det, som de har arbejdet med i ekspertgruppen, så alle i den blandede gruppe også introduceres for dette emne.  

Værd at overveje

OVERVEJELSER

HVILKE GRUPPER SKAL DE STUDERENDE I?

  • Overvej om de studerende skal arbejde i studiegrupper, tilfældige grupper eller underviserbestemte grupper. Gruppekonstellationerne kan blive udfordrede af evt. fraværende studerende. Vær forberedt på, at der hurtigt skal kunne dannes nye grupper.

HVORDAN ORGANISERER JEG GRUPPERNE?

  • Sørg for at der er en ekspert i hver af de blandede grupper. Hvis antallet ikke passer, så sæt flere eksperter i den blandede gruppe. Du kan fx inddele de studerende ved at opsætte dem i en tabel, hvor eksperterne er i rækker og de blandede grupper er i kolonnen.

Variationsmulighed

VARIATIONSMULIGHEDER

ONLINE ORGANISERING

  • Aktiviteten kan foretages online fx på Zoom. Her kan de studerende inddeles i forskellige break out rooms til aktivitetens forskellige faser.

Overblik

Tidsramme 1 time
Hvornår In class
Organisering Grupper
Undervisningsform Holdundervisning
Aktivitetstype Information og viden, Kommunikation & diskussion, Undersøge & analyse
Hvordan Tilstedeværelse, Online

Kontakt

Skriv til redaktion bag AU Educate, hvis du har spørgsmål til indholdet eller har brug for sparring omkring din undervisning fra en af de mange dygtige fagfolk på Centre for Educational Development.