Aarhus Universitets segl

Paneldebat

Kort beskrivelse

Udvalgte studerende deltager i paneldebat om et emne og skal repræsentere en faglig position, som de sammen med deres gruppe har arbejdet med. 

              

Formål

FORMÅL MED AKTIVITETEN

SKABE ET TRYGT LÆRINGSRUM

Du kan være med til at skabe et trygt rum for faglige diskussioner ved at etablere en sund diskussionskultur på holdet. At de studerende kan indtage forskellige roller eller positioner kan gøre det tryggere at diskutere, da det ikke er dem som egen person, der skal stå på mål for en position. Det kan give de studerende mulighed for trygt at øve sig i at diskutere. 

Udførelse

FORBEREDELSER

UNDERVISERS FORBEREDELSE

  • Overvej hvilket emne som de studerende skal arbejde med. Det kan eksempelvis være aktuelle dilemmaer eller et centralt emne i kurset. 

  • Overvej hvilke positioner de studerende skal have i grupperne, fx et særligt teoretisk perspektiv, en bestemt faglig rolle mm. 

I UNDERVISNINGEN

PLENUM

(5min)

  • Præsenter aktiviteten og emnet for de studerende.  

  • Inddel de studerende i grupper og tildel hver gruppe deres faglige position. 

I GRUPPER

(15 min)

  • De studerende dykker ned i emnet med udgangspunkt i den position, som de har fået tildelt i gruppen. De opbygger argumenter og pointer, der belyser emnet fra den aktuelle position og som kan bruges i paneldebatten. 

  • Afslutningsvis udpeger hver gruppe en repræsentant, som skal indgå i paneldebatten. 

PLENUM

(30 min)

  • En repræsentant for hver gruppe indgår i paneldebatten. Resten af gruppen er tilskuer, men fungerer som support undervejs, hvis repræsentanten har brug for det. 

  • Paneldebatten faciliteres af underviser, men det er de studerende, der har ordet og skal argumentere med udgangspunkt i den position, som de fik tildelt i gruppen. 

PLENUM

(10 min)

  • Slutteligt bliver alle studerende inddraget i diskussionen. 

Variationsmulighed

Online

Aktiviteten kan udføres online fx via Zoom, hvor de studerende først sendes ud i breakout rooms i gruppediskussionerne og efterfølgende har paneldebatten i plenum, hvor de studerende der sidder i panelet er de eneste, der har lyd på. De resterende studerende unmutes og kan række hånden op i Zoom, hvis de gerne vil supplere undervejs.


Overblik

Tidsramme 1 time
Hvornår In class
Organisering Plenum
Undervisningsform Holdundervisning
Aktivitetstype Kommunikation & diskussion
Hvordan Tilstedeværelse, Online
Teknologi Zoom

Kontakt

Skriv til redaktion bag AU Educate, hvis du har spørgsmål til indholdet eller har brug for sparring omkring din undervisning fra en af de mange dygtige fagfolk på Centre for Educational Development.