I denne aktivitet deltager de studerende i en gruppesession med underviseren, hvor de modtager og giver feedback på hinandens skriftlige eksamensopgaver. Gruppesessionen træder i stedet for individuel feedback, hvor studerende ofte møder op uforberedte. De studerende forbereder sig hjemmefra, hvor de noterer styrker og svagheder ved opgaverne. Disse punkter er sessionens omdrejningspunkt.
De studerende træner deres evner i at vurdere en skriftlig akademisk opgave og deres evner i at give og modtage konstruktiv feedback. Dermed får de en bedre forståelse for, hvorfor en skriftlig eksamensopgave får en given karakter. Derudover undgår du som underviser at bruge unødvendigt meget tid på at give individuel feedback, hvor du måske alligvel siger det samme til mange studerende.
Du skal som underviser give de studerende besked om, at de i stedet for individuel feedback kan få feedback på deres skriftlige eksamensopgaver til en gruppesession. I beskeden skriver du retningslinjerne for, hvordan sessionen foregår, hvad de skal forberede (se punkt 3), og hvordan de studerende kan tilmelde sig sessionen.
Du inddeler herefter de tilmeldte studerende i mindre grupper på 2-5 studerende. Du kan eksempelvis forme grupperne ud fra opgaveemne, skrivestil, teori eller metode.
Inden sessionen skal de studerende læse deres egne opgaver igennem og notere styrker og svagheder. Herudover skal de læse de andre gruppemedlemmers opgaver og notere minimum to styrker og to svagheder.
Sessionen foregår ved, at du som underviser udvælger en opgave, som skal have feedback først. Herefter forløber sessionen efter følgende tre trin:
Den studerende fortæller selv, hvad vedkommende har noteret af styrker og svagheder.
De andre studerende byder ind med de styrker og svagheder, de har noteret.
Afslutningsvist kommenterer du som underviser på, hvad der er blevet kommenteret indtil da og kommer med supplerende bemærkninger.
Herefter går de I videre til næste opgave, indtil I har været alle opgaver igennem. Brug cirka 10-15 minutter på hver opgave.
Når I har gennemgået alle opgaver, afslutter du sessionen. Du kan afslutte sessionen med et par generelle tanker og kommentarer til opgaverne.
Hvordan håndterer du studerende, som ikke har det godt med at deltage i en gruppesession, men som alligevel ønsker feedback på deres opgave?
Skal de studerende have at vide, hvilke karakterer de forskellige opgaver har fået ?
Må den studerende, som modtager feedback, kommentere på feedbacken? Hvis ja, hvornår?