Formålet med kurset er, at de studerende oparbejder et omfattende overblik over nyere film- og tv-historie samt øger deres metodiske og teoretiske bevidsthed i forhold til valg af tilgang til det at studere film- og mediehistorie. Kurset er opdelt i 13 sessioner á 3 timer, hvor alle de 54 studerende er på samme hold.
Som følge af nedlukningen grundet covid-19 var der ikke mulighed for fysiske forelæsninger. Jeg ønskede derfor at finde nogle pædagogiske formater, som ikke nødvendigvis gav den samme læring, men bare var fuldgyldige alternativer – og gerne bedre. Samtidig ønskede jeg at respektere den skemasatte plan, som underviserteamet havde koordineret for de studerendes samlede aktiviteter på tværs af semesterets tre fag. Herunder ville jeg holde fast i den allerede planlagte forberedelses- og undervisningstid. Jeg ønskede også at holde aktiviteterne inde på Blackboard (OBS: Nu benyttes Brightspace), da dette allerede var den kendte læringsplatform for både dette fag og dets forgænger (del 1). Derfor var der allerede nyttig information derinde (fx semesterplan, Powerpoint-dias, litteratur, tidligere studenterøvelser osv.). Aktiviteten er tænkt som et online forelæsningsformat, der tillader interaktion og diskussion, og hvor såvel undervisere som studerende oplever mere nærvær end ved envejskommunikerende forelæsninger.
Den alternative onlineforelæsning er opdelt i to dele, som udføres henholdsvis før og under live-forelæsningen.
Før live-forelæsningen:
Under live-forelæsningen:
Dette fag handler om film- og mediehistorie, og det er derfor essentielt at vise uddrag fra især film, serier, digitale arkiver, streaminginterfaces mv. Den bedste måde at sikre en smidig og effektiv afvikling er at lægge eksemplerne ind i sin præsentation. Man kan også afvikle eksemplerne i et browservindue (fx Chrome) eller en media player (fx VLC) uden for fx en powerpoint-præsentation og så hoppe frem og tilbage mellem de to.
Til at optage forelæsningerne brugte jeg funktionen “New Screen Recording” i Quick Time. Jeg indstiller programmet til at optage lyd via min Macs mikrofon (en støjreduktionsfunktion forbedrer lydkvaliteten). Programmet optager det, der er på min skærm eller et udsnit af skærmen, hvis jeg vælger det, mens mikrofonen både samler min speakerlyd op samt lyd fra de eksempler, som jeg inkorporerer i mine powerpoint-dias. Lyd- og billedkvaliteten er udmærket, også selv om jeg eksporterer filerne i en knap så høj opløsning, som man kunne. I andre forløb er det mindre afgørende at inddrage eksempler med lyd og levende billeder, hvilket kun gør arbejdsgangene enklere.