Formålet med kurset Medialt Laboratorium er at sætte den studerende i stand til at forstå og redegøre for mediemæssige aspekter af æstetiske og kulturelle betydningsprocesser. Dette indebærer, at kunne redegøre for og analysere nye og ældre udtryksformer og mediers betydningspotentialer, ligheder og forskelle. I løbet af kurset arbejder den studerende med udvalgte medieformer i praksis for at få en dybere forståelse af egne produkter gennem teoretisk informeret refleksion.
Jeg ønskede i forbindelse med karantænen grundet covid-19 at at sikre mig, at de studerende arbejdede på bestemte måder med faget og fik et læringsmæssigt udbytte af arbejdet. I mit fag drejede det sig både om at læse teoretiske tekster og om at forstå en overordnet teoretiske ramme samt at lave en praksisøvelse og forstå denne øvelse via den teoretiske ramme, som samtidig skulle styrke den teoretiske forståelse. Jeg udviklede derfor et nyt undervisningsformat tilpasset til de nye omstændigheder.
Det nye undervisningsformat består af tre dele:
Helt konkret forløb de første to uger af karantænen på følgende måde, hvor jeg underviste torsdage og fredage:
Vi sluttede med en minievaluering. Her sagde de e studerende, at de var glade for at få direkte feedback fra underviseren. De oplevede også, at det forud-indtalte slideshow var godt, fordi det lå som en ressource, de selv kunne gå til og fra, og fordi ikke alle kunne få det virtuelle møderum til at fungere med lyd og billede hele tiden. De var også glade for praksisøvelsen, især med Corona-konteksten som aktualiserede deres viden, hvilket er godt netop for Æstetik og Kultur-studerende, der skoles i det historiske for at kunne bringe det i anvendelse i samtiden.