Kropsbasis giver de studerende en grundlæggende introduktion til motorisk, æstetisk og rytmisk grundtræning med henblik på at fornemme og beherske egen krop samt at opnå undervisningskompetence i fagområdet. Kurset inddrager indhold fra forskellige bevægelseskulturer og består derfor at flere små forløb med tilhørende obligatoriske læringsprøver undervejs.
Aktiviteten opstod som følge af idéen om at lave et portfolio, hvori der kunne anvendes multimedia som fx video, lyd og billeder. Der skulle være mulighed for at gøre de obligatoriske læringsprøver til ”low stake”-aktiviteter, hvor de studerende på baggrund af enten peer -eller underviser feedback kunne revidere deres første materiale-udkast. Derudover var der idé om at skabe et dynamisk værktøj, hvori de studerende løbende kunne samle udarbejdet og revideret materiale fra forskellige læringsprøver i kurset, som også kunne danne grundlag for udprøvning.
Gennem udarbejdelsen af portfolioer fik de studerende mulighed for at anvende den feedback, de modtog løbende i kurset. Portfolioen blev et produkt, hvori de studerende kunne dokumentere deres forskelligartede læringsudbytte, og portfolioen gav samtidig de studerende mulighed for at reflektere over sammenhængen mellem kursets forskellige indholdselementer og undervisningsmetoder.