Redesign af kursus i operationsteknikker

De studerende bruger videooptagelser af operationinstrumenter til at forberede og planlægge simulations case operationer og operationer på fantomer. Videoinstrukserne fungerer som redesignede forelæsninger.

At producere digitalt indhold om de forskellige instrumenter, materialer og kirurgiske teknikker, der anvendes i periodontal behandling. Indholdet vil blive brugt til at forbedre de studerendes træning i kirurgiske procedurer på forskellige uddannelsesniveauer.

Aktivitetens forløb

1. De studerende arbejder med videooptagelser af beskrivelse af operationsinstrumenter.
  2. De studerende forbereder og planlægger simulations case operationer og operationer på fantomer.
  3. De studerende samarbejder i grupper og løser opgaver.

Ressourcer til studerende:

• Video materiale og forklaringer på 15-20 instrumenter
  • Simulationslaboratorium
  • Video instruktioner (redesignet forelæsninger)
  • Out of class øvelser

Support til studerende:

• Adgang via LMS
  • Underviser vejledning
  • Out of class aktiviteter

Anvendt teknologi

• Video til beskrivelse af operationsinstrumenter
  • Blackboard (Brightspace) som fælles platform for materiale

Udbytte

• Bedre samarbejde,større tilfredshed med udbytte, fra dumpeprocent på 5-10% til under 1 %.
  • Større underviser glæde og kollegialt samarbejde og mere afslappet undervisnings atmosfære.
  • De studerende opnår højere læringsudbytte hvor de nu kan gå i gang med det samme in class og komme frem til selv at planlægge operationer. Det var ikke et læringsniveau, de opnåede tidligere.
  • Mindre konkurrence mellem de studerende ved at gå fra 7 trinsskala til bestå/ikke bestå.
  • 100 ud af 130 studerende fra tidligere semestre har bedt om og anvendt adgang til undervisningsmaterialet på kurset. Ligeledes har flere andre undervisere fra IOOS bedt om adgang til materialet på Blackboard.

Citat: “now we can show more advanced cases and we can plan more cases with them (the students). Our relationship with the students when they graduate has changed to the better and they feel more relaxed to contact us when they are in the clinic”

"The gain has not only been in the higher knowledge and skill level but also in the teaching environment and trust between teachers and students”.

Udfordringer

• Brug for institut opbakning til udvikling og koordinering af undervisningen. Fx skal de deltidsansattes timer koordineres med det redesignet kursus. Citat “ there has to be a commitment from the institute that the person getting a financial support also gets the time allocated”
  • Ville gerne, men har svært ved af få opbakning til løbende udprøvning frem for en stor samlet eksamen.
  • Det tager tid at finde det rette udstyr til at opnå den ønskede kvalitet (setting, case, aktiviteter, billede, lys, lyd).

• Underviser fulgte sideløbende Universitetspædagogikum for at opnå pædagogisk viden og argumenter for revision af undervisningen.
  • Kollegialt samarbejde fremmer implementeringen.

• EDU it i dette redesign er ikke “bare” video, men strukturerede aktiviteter, som de studerende kan arbejde med selv, flere gange og in class.

• De studerende har idag en anden adgang og indsigt via internettet end for 10 år siden. Denne viden og indsigt skal underviseren have kendskab til og drage nytte af.

• Give plads til spørgsmål, diskussion, refleksion og  feedback.

• Fakultet: HE, IOOS
  • Uddannelse: Dentistry
  • Kursus: Surgical techniques/ 4 weeks, 5 ECTS
  • Studieniveau: KA