På retsmedicin for medicinstuderende lærer de studenterne hvordan de skal håndtere dødsfald. Der fokuseres på logistik, eventuel kontakt til politiet og beskrivelse af læsioner. Dermed får de studerende en forståelse for, hvordan skader opstår hos levende og døde og samtidig lærer de om særlige forhold ved kontakt med patienter, der har været udsat for vold og overgreb.
Der var et behov for at understøtte de studerendes forberedelse af fagets kernebegreber, så holdtimerne kunne fokusere på at arbejde med cases. Samtidig var der en idé om at gøre særligt svært stof lettere at forstå og repetere ved at lave videoer baseret på eksisterende Powerpoint-præsentationer. Endeligt var der et ønske om at sikre de studerendes faglige niveau ved brug af video.
Underviseren brugte et screencast program til at lave videoer, hvor de grundlæggende begreber blev præsenteret og forklaret. Videoerne tog udgangspunkt i eksisterende Powerpoint-præsentationer, hvor kombinationen af billede, bevægelse og tale blev brugt som underbyggende modaliteter, der aktiverer de studerendes læring.
De studerende er bedre forberedt, og det er muligt at starte fra et fælles udgangspunkt. Hvert semester har der været positive tilbagemeldinger fra de studerende, som typisk nævner, at det er rart at kunne forberede sig på en nem måde. Det er dog af en udfordring, at få de studerende til at se videoen inden undervisningen, når det gælder holdundervisning, fordi det er svært at kontakte holdene enkeltvis. Det er desuden indtrykket, at de studerende ikke altid orienterer sig i Blackboard (OBS: Nu benyttes Brightspace) inden undervisningen.